Analiza i wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 917
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza i wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny  - strona 1 Analiza i wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny  - strona 2 Analiza i wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny  - strona 3

Fragment notatki:

Analiza i wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny (według dwóch modeli)
Na początku postanowiliśmy opisać pokrótce na czym polega wybór opcji strategicznej na szczeblu domeny. A więc, wybór opcji strategicznych na szczeblu domeny jest to określenie tzw. możliwości danego przedsiębiorstwa, a także sposobu konkurowania na rynku. Aby wybrać odpowiednią opcję strategiczną powinno się odpowiedzieć na trzy ważne pytania:
- gdzie należy konkurować?
- na jakich zasadach?
- a także jaki kierunek należy obrać, aby konkurencja była właściwa?
Oczywiście każde pytanie ma przydzielone do siebie odpowiednie odpowiedzi, i tak na pytanie gdzie należyto konkurować powinniśmy się zastanowić czy bierzemy pod uwagę cały rynek czy tylko jego część, czyli tak zwaną niszę rynkową. W przypadku drugiego pytania są trzy odpowiedzi: czy musimy szukać miejsca dla naszego przedsiębiorstwa/dla naszej firmy na danym rynku konkurencyjnym, a może powinniśmy przejąć konkurentów, albo ustalić sami nowe zasady konkurowania na rynku. Pytanie w jakim kierunku należy konkurować dotyczy, tego czy wygrywamy według strategii kosztowej czy według strategii wyróżnienia. Przedstawione powyżej wyjaśnienie odnosi się do wyboru odpowiedniej strategii. W przypadku Spółdzielni Pracy „Cukry Nyskie”, postanowiliśmy wybrać dwa modele według których przedstawimy konkurencyjność owej firmy, a będzie to model Portera, czyli przewagi konkurencyjnej, a także model Moszkowicza.
Model Portera:
Model Portera określa trzy rodzaje strategii konkurencyjnej, a mianowicie, chodzi tu o strategie kosztową, strategię wyróżnienia i strategię koncentracji. Firma „Cukry Nyskie” jest idealnym przykładem do przedstawienia modelu Portera, z tego względu, że każda strategia jest jej bliska, i tak strategia kosztowa odnosi się do niskich cen, strategia wyróżnienia odnosi się do jakości i różnorodności asortymentu, natomiast strategia koncentracji odnosi się do określonej grupy odbiorców na skalę krajową i globalną. Wszystkie owe cechy firma posiada. Jest konkurencyjna pod każdym względem w opisywanym modelu. Posiada niskie ceny za swoje produkty, wysoką jakość, różnorodność produktów, jej produkty są dostępne nie tylko w kraju ale i za granicą. Aby udowodnić powyższe fakty i urozmaicić projekt postanowiliśmy przedstawić każdy z omówiony powyżej punktów na podstawie tabel i wykresów. Poniższa tabela przedstawia przykładowe ceny w sklepach różnych marek ciastek markiz:
MARKA CIASTEK
CENA W ZŁOTYCH
Pieguski Markizy
2,60-3,49
HIT
2,40-3,80
HIT Minis
2,15-2,90
Cukry Nyskie
1,99
Słowianka
2,59


(…)

…, zakupach internetowych lub zakupach z automatu. Wpisując w wyszukiwarkę internetową wybrany produkt firmy „Cukry Nyskie”, wiemy iż takie produkty są dostępne w sklepach internetowych. A więc ta strategia również ma swoje oddziaływanie na przypadku firmy „Cukry Nyskie”.
Strategia wyróżnionej produkcji odnosi się do samego produktu, jego koloru, kształtu, a także tego co zawiera w środku. W przypadku dużego…
…. Aby urozmaicić pracę chcieliśmy przedstawić jeszcze jeden diagram, który przedstawia gdzie najczęściej Polacy zakupują słodycze. Jak byś mógł to narysuj jeszcze jeden wykres kołowy, tu masz dane:
Duże sklepy spożywczo przemysłowe 15 %, hipermarkety 19 %, kioski 2 %, małe sklepy spożywczo przemysłowe 15 %, sklepy spożywcze 23 %, stacje benzynowe 3 %, supermarkety 24 %.
Powyższy diagram zawiera dane z badania…
… otoczenia - aktualni konkurenci, iż firma „Cukry Nyskie” nie wydaje zbyt dużo pieniędzy na reklamę i tym samym nie jest tak popularną marką jak np. pieguski markizy lub HIT. Jako ciekawostkę przedstawimy teraz jakie słodycze najczęściej są kupowane przez Polaków.
Stworzyć wykres, ja mam starego Worda i przeinacza wartości:
Batony 12,0 %, chałwa 1,5 %, ciastka 26,3 %, cukierki i lizaki 14,6 %, czekolady 18,0 %, praliny 11,6 %, sezamki 0,5 %, wafle familijne 7,2 %, wafle impusowe 8,4 %
Powyższy diagram przedstawia dane z badania przeprowadzonego w 2007 r.
Poniższa tabela przedstawia różnorodny asortyment firmy „Cukry Nyskie”:
PRODUKTY
RODZAJ/SMAK
Bezcukrowe
- lekkie o smaku cytrynowym, czekoladowym i waniliowym
- listki waflowe
Biszkopty
- domowe
Herbatniki
- regionalne w polewie kakaowej i bez polewy
- szarlotki
- żaczki
- puchatki
- wyborowe z cukrem
- stokłoski
- biszkoptowe dekorowane i zwykłe
- maślane w czekoladzie i zwykłe
- herbatniki o smaku maślanym
- klasyczne Petit-Beurre
Krakersy
- krakersy solone
- markizy słodko-słone
Markizy
- słodki przebój czekoladowe i orzechowe
- markizy z Nysy kakaowe, kokosowe, orzechowe i mleczne
Każdy rodzaj markizów dostępny w opakowaniu i luzem.
Mieszanki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz