ANALIZA PRZEDSIĘBIORSTWA.
FIRMA USŁUGOWO-HANDLOWA „XXX”
PORÓWNANIE ATRAKCYJNOŚCI RÓŻNEGO RODZAJU PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Zdecydowaliśmy się na podjęcie działalności w branży elektronicznej. Wybór nasz był uzasadniony tym, iż posiadamy odpowiednią wiedzę i umiejętności, które moglibyśmy wykorzystać w prowadzeniu działalności o wymienionym powyżej profilu. Naszej analizie poddaliśmy trzy rodzaje działalności, których prowadzenia wg nas moglibyśmy się podjąć. Nasz wybór padł na:
Sklep zajmujący się sprzedażą telefonów stacjonarnych i komórkowych oraz akcesoriów telefonii komórkowej.
Firmę handlowo-usługową zajmującą się montażem i sprzedażą zestawów komputerowych oraz oprogramowania, świadczącą również inne usługi w branży informatycznej.
Sklep handlujący sprzętem RTV.
Ad. 1 Jeżeli zdecydowalibyśmy się na prowadzenie sklepu zajmującego się sprzedażą telefonów zarówno stacjonarnych jak i komórkowych, musielibyśmy się liczyć z dość dużą konkurencją. W miejscowości, w której będziemy prowadzić działalność, (miasto gminne o liczbie ludności ok. 11 tys.) istnieją 3 sklepy, w których można nabyć telefony stacjonarne. Głównym konkurentem jest jednak producent tego typu aparatów, którego montownia znajduje się właśnie w tym mieście. Istnieje możliwość nabycia takiego aparatu przez klienta indywidualnego bezpośrednio u producenta po cenie niższej aniżeli w sklepie. Jest to jeden z bardziej decydujących czynników przesądzający o atrakcyjności tego sektora.
W miejscowości tej znajduje się także już trzech dealerów telefonii komórkowej. Atrakcyjność tego przedsięwzięcia obrazuje tabela poniżej:
Lp.
Czynniki decydujące o atrakcyjności danego przedsięwzięcia
Wagi
Siła tych czynników 1-3
1
Umiejętności organizacyjne
30%
3
90
2
Umiejętności merytoryczne
30%
3
90
3
Kapitał 2%
2
4
4
Znajomości, dojścia, kontakty
8%
1
8
5
Atrakcyjność rynku
30%
1
30
X
Razem 100%
x
222 Ad. 2 W miejscowości tej nie istnieje sklep, który zajmowałby się tylko i wyłącznie handlem sprzętem komputerowym. Istnieją, co prawda trzy sklepy, w których można nabyć zestawy komputerowe, lecz działalność tą prowadzą niejako „przy okazji” prowadzenia innych działalności. Nie zajmują się handlem oprogramowaniem czy też podzespołami i akcesoriami komputerowymi. Nie oferują także innych usług informatycznych, np.: zakładania sieci, instalacji oprogramowania, itp., dlatego klienci dość często zmuszeni są do korzystania z usług firm znajdujących się w odległości 50 - 60 km.
(…)
…, jednakże nie dokonuje się tego na miejscu, a sprowadza się odpowiednio skonfigurowany zestaw, przez co klient musi czekać często przez kilka czy nawet kilkanaście dni. Nasz sklep posiadałby również kilka zestawów w różnych konfiguracjach gotowych do sprzedaży. Jeżeli klient życzyłby sobie drobnych zmian (wymiana karty graficznej, dźwiękowej, dysku, modułów pamięci, modemu) w konfiguracji któregoś z nich, zmiany…
… wyposażyć zakupiony sprzęt w inne dodatkowe podzespoły typu: modem, tuner TV, akcelerator graficzny, kartę sieciową, napęd DVD, nagrywarkę CD-R, napęd typu ZIP, itp.?
Pytanie to, podobnie jak poprzednie, pozwoli dać odpowiedź czy klienci będą chcieli wyposażyć swój sprzęt w dodatkowe podzespoły, a jeżeli tak to, w jakie.
Jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć na zakup zestawu komputerowego?
Dzięki temu pytaniu uzyskamy odpowiedź na to, na jakie zestawy (pod względem cenowym) będzie największy popyt, a tym samym, w jakie podzespoły należy się zaopatrzyć. Czy w dość drogie o bardzo dobrych parametrach, czy o parametrach przeciętnych, ale znacznie tańszych.
Czy planujesz zakup urządzeń peryferyjnych typu drukarka; skaner; głośniki; aparat, kamera cyfrowa przy zakupie komputera lub później?
Dzięki temu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)