To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Analiza ACA - Adaptive Conjoint Analysis , jest zaawansowaną metodą badania preferencji , wykorzystywaną w badaniach realizowanych metodą CAPI oraz przeprowadzanych on-line. Metoda CAPI, czyli Computer Assisted Personal Interviewing polega na tym, że program analizuje wcześniejsze odpowiedzi respondenta i na ich podstawie zadaje kolejne pytania - stawiając respondenta przed trudnymi wyborami na przykład co woli: ulubiona jego marka z odrzucanymi cechami produkt, czy odrzucana marka z preferowanymi cechami produktu. Jest to metoda poznania, jak ludzie podejmują decyzje dotyczące wyboru produktów lub usług, które posiadają różne, wyraziste, czytelnie definiowalne cechy. To sposób zadawania pytań, który próbuje odtwarzać świat rzeczywistych wyborów rynkowych, poprzez trudne wybory typu "coś kosztem czegoś" . To także metoda analizy statystycznej, która pozwala kwantyfikować preferencje wobec każdej specyficznej cechy produktu z osobna i szacować ogólną ważność każdego badanego wymiaru. Założeniem jest, że całkowita wartość/użyteczność produkt równa jest sumie badanych jego cech. Metodologia ACA posiada kilka ważnych cech: tzw. technika behawioralna - opiera się na rzeczywistych wyborach respondentów, a nie tylko ich deklaracjach, co zwiększa wiarygodność wyników
umożliwia badanie preferencji również wobec bardzo złożonych produktów i usług (posiadających wiele cech, kombinacji, gdzie istnieje wiele możliwości wyboru) - np. kart kredytowych, ubezpieczeń, taryf telekomunikacyjnych
umożliwia segmentację badanych ze względu na ich preferencje - wyszczególnienie grup konsumentów o podobnych potrzebach wobec danego produktu / usługi Wywiad składa się z 4 (opcjonalnie z 5 części)
etap 1 - wskazanie nie akceptowalnych poziomów cech np., nawet za półdarmo nie kupiłbym samochodu 3-drzwiwego, to w ogóle nie jest dla mnie (etap opcjonalny). etap 2 - respondenci dokonują rankingu lub oceny poszczególnych poziomów atrybutów etap 3 - respondenci przypisują ważność każdemu z atrybutów na podstawie wyboru z etapu 1 etap 4 - używając informacji z etapu 1 oraz 2 prosimy o dokonanie wyboru miedzy parami produktu / usługi. Porównywanie par co najwyżej trzech cech produktu, z których każda z par jest tak konfigurowana przez program, aby w przypadku struktury preferencji danego respondenta, odpowiedź nie była oczywista. Jest to najdłuższa i najtrudniejsza część wywiadu. etap 5 - kalibracja - służy weryfikacji wyliczonych dla respondenta użyteczności. Najpierw pojawia się pełny opis produktu który powinien być najmniej preferowany przez respondenta i pytamy go o szansę jego zakupu. Następnie pojawia się produkt, który najlepiej według wyliczonego przez program modelu odpowiada potrzebom danego respondenta. Na końcu oceniane są szanse zakupowe produktów budzące mieszane uczucia.
(…)
… X = marka + przyśpieszenie + zużycie paliwa + cena Dla każdej cechy określamy jakie jej poziomy będą mierzone. Na przykład:
Marka: Syrena, Trabant, Zaporożec
Przyśpieszenie do 80 km/godz: 14; 17; 20 sek.
Zużycie paliwa na 100 km : 9; 13; 17 l
Cena: 1700; 2200; 2700 PLN
Gdy na postawie badania wyliczymy jakie użyteczności cząstkowe zostały przypisane przez badanych każdej z cech, możemy obliczać…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)