Fragment notatki:
Alkoholizm i jego wpływ na dysfunkcjonalność rodziny. Alkoholicy to ludzie którzy nie są wstanie konsekwentnie kontrolować swego picia przez dłuższy czas i którzy nie mogą ręczyć za swe zachowanie po tym jak zaczną pić. Rodzina z problemem alkoholowym przypomina mi pod pewnym względem stare chińskie przysłowie: "Najpierw człowiek sięga po kieliszek, potem kieliszek sięga po butelkę, potem butelka sięga po człowieka". Jeśli butelka zacznie już "sięgać" po człowieka, widzimy jak człowiek ten, czyjś bliski, niszczy siebie, swoją rodzinę i innych. Bardzo szybko wtedy normalna rodzina zmienia się w dysfunkcjonalną, czyli taką, która nie spełnia już swoich naturalnych funkcji. Potwierdzają to badania B. Grzelak-Włodarskiej, która poddała analizie 34 placówki wychowawcze. Wynika z nich, że aż w 80-ciu % badanych rodzin, wskaźnikiem dysfunkcjonalności było zjawisko alkoholizmu. W sytuacji zaistnienia dysfunkcji w rodzinie najczęściej mamy do czynienia z uzależnionymi i niepożądanymi następstwami istnienia męża, ojca alkoholika i jego zachowań, degradujących własną osobowość, a równocześnie niszczących rodzinę. Jedna pijąca w rodzinie osoba, dostarcza wszystkim innym problemów życiowych, finansowych i uczuciowych. Pośrednio więc, cała rodzina styka się z szeroko rozumianym "problemem alkoholowym". Do naturalnych funkcji, których nie spełnia, lub spełnia w nie wystarczający sposób rodzina alkoholowa należy funkcja biologiczna. Często dzieci są niechciane i odrzucane. Niekiedy rodzice nawet odtrącają dziecko przerzucając odpowiedzialność za jego dalsze losy na państwo zrzekając się całkowicie lub częściowo swych praw rodzicielskich (na szczęście zdarza się to coraz rzadziej). Gdy alkoholikiem w rodzinie jest mąż ? żona nie może liczyć na jego oparcie w sprawach wychowania dzieci. Alkoholik to raczej jeszcze jedno duże dziecko niż mąż i ojciec- duże dziecko odporne na wychowanie i dostarczające najwięcej kłopotów, ogromu złości i rozpaczy. Taki stan rzeczy stwarza sytuacji ważnych braków. Braku stabilności, porządku życiowego, braku możliwości przewidzenia zdarzeń, a więc i planowania, braku kontroli nad własnym życiem. Spełnianie funkcji poznawczych w rodzinie alkoholowej też daje dużo do życzenia. Nie są spełniane potrzeby dziecka takie jak pomoc w nauce czy zdobywaniu wiedzy. Matka, która w takich sytuacjach jest jedyną podporą rodziny, załamuje się pod wpływem nawału spadających na nią problemów, bądź ucieka w pracę by o nich nie myśleć. To może tylko przykład, nie reguła bo zazwyczaj matki w takich sytuacjach starają się być silne i nie dać poznać dziecku po sobie swojej bezradności, starają się nadrobić zaistniałe braki, lecz warunki nie zawsze na to pozwalają. Nie wystarczająco zaspokajane są też potrzeby psychiczne tj. akceptacji, miłości, współdziałania, szacunku i dostatku w rodzinie. Osoba w niej żyjąca jest narażona na przeżywanie trudnych i przykrych emocji: bezradności, wstydu, poczucia winy, lęku, złości, żalu i poczucia krzywdy. Oczywiście jest też miejsce na radość, satysfakcję, miłość i wiele innych dobrych uczuć, są one jednak "wyspami na oceanie żalu, wstydu, lęku i winy". Rodzina przeżywa ciągłą niepewność i huśtawkę nastrojów osoby pijącej, nigdy nie wie co dziś jej się spodoba a co nie gdy wróci na rauszu. Dziecko w takiej rodzinie czuje się nie chciane, nie kochane, niejednokrotnie wmawia się mu, że to przez nie ojciec pije. Tego rodzaju chaos sprawia, że dz
(…)
…...............na wsi............... gdzie....................określić region.................wielkość miasta......... w rodzinie własnej...................poza rodziną własną...................... w domu dziecka......................w zakładzie poprawczym............... 17. Wzajemne współżycie rodzinne było: zgodne......................... niezgodne...................................wrogie…
… samobójstwa...................... ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE 16. Badany wychowywał się w mieście...............na wsi............... gdzie....................określić region.................wielkość miasta......... w rodzinie własnej...................poza rodziną własną...................... w domu dziecka......................w zakładzie poprawczym............... 17. Wzajemne współżycie…
….................................................... wiek..............wykształcenie...................stan cywilny.................. zawód......................................................... praca........................................................... 8. Którym dzieckiem z kolei jest w rodzinie..................................... 9. Wychowany w domu dziecka................poza rodziną................... U kogo................jak długo…
…- ludzie...................... inne- jakie subkultury młodzieżowe................................................ zakład poprawczy...........................więzienie.................................. ROZWÓJ I DZIECIŃSTWO BADANEGO 21. Do 7 roku życia wychowywał się: przy rodzicach.............................................. przy rodzinie zastępczej............................... w domu…
…......................................................... praca........................................................... 8. Którym dzieckiem z kolei jest w rodzinie..................................... 9. Wychowany w domu dziecka................poza rodziną................... U kogo................jak długo....................dlaczego.......................... HISTORIA RODZINY 11.Dziadek i babka ze strony ojca i matki…
… w rodzinach alkoholowych. Dzieci z takich rodzin wykazują niższe uspołecznienie i motywację do nauki, wykazują wyższe przyhamowanie i więcej zachowań antyspołecznych . Rodzina nie daje dziecku możliwości osobowego rozwoju i nie tworzy poczucia więzi, właśnie z tego typu rodzin wyrastają ludzie nieprzystosowani społecznie, podejmujący próbę bezdomności (ucieczka z domu rodzinnego). Tadeusz Sakowicz w latach…
…, operacje, kalectwo, urazy, deprymacje, pobyt w szpitalu, HIV, AIDS............................................................ psychiczne: przygnębienie, depresja, utraty przytomności, osłabiona waga, pamięć, złudzenia, urojenia, jakie............................................. poczucie osamotnienia, obojętność, apatia, negatywizm, drażliwość, wybuchowość, napięcie, dominacja- submisja…
….............. Jaki rodzaj alkoholu.......................przez jaki okres.......................... b. Stopień zaawansowania alkoholizmu 56. Czy byłeś pijany do utraty przytomności...................................... ile razy............................przy jakiej okazji......................................... 57. Jak często obecnie pijesz alkohole…
…................................................ dom własny.................mieszkanie.................TV, radio, pralka, lodówka, magnetofon, samochód................................................. jakie środki utrzymania.................................. zarobki............................................................ ile osób na utrzymaniu................................... 19. Pozytywne czynniki środowiska wychowawczego: poziom życia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)