Akty planowania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1176
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Akty planowania - strona 1 Akty planowania - strona 2

Fragment notatki:


Akty planowania . Aktami planowania doktryna nazywa występujące zarówno w ustawach ustrojowych samorządowych pojęcie programu gospodarczego, które zawarte jest w przepisie art. 18 pkt. 6 ustawy o samorządzie gminnym, a także pojęcie programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych, które występuje w ustawie materialnej z 82 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciw działaniu alkoholizmowi. Charakter prawny aktów planowania jest jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień w doktrynie. W powojennej doktrynie prawa administracyjnego daje się wyraźnie zauważyć ewolucja poglądów. W okresie PRL akty planowania traktowano jako wiążące dyrektywy o normatywnym charakterze. To stanowisko było uzasadniane tym, że plany były tworzone w trybie przewidzianym dla norm prawnych. Niedawno z tego jednolitego prawie stanowisko w okresie PRL doktryna zaczęła się wycofywać. Miało to miejsce szczególnie w początkowym okresie transformacji ustrojowej. Prof. Rybicki w tym czasie twierdził, ze plany mogą określać ogół warunków prawnych dla wydawanych aktów indywidualnych, ale nie mogą stanowić podstawy prawnej. Wraz ze zmianą tak radykalną tego stanowiska, ze akty planowania nie mają normatywnego charakteru pojawiła się w doktrynie kontrowersja. Większość przedstawicieli w tym też pani prof. Dąbek ( !!!) twierdzi, że poglądy o normatywnym wiążącym charakterze norm prawnym nie mogą być zaakceptowane, ponieważ stanieją istotne różnice norm planu z typowymi normami planu prawnego. Przypisywanie norm zawartych w planie charakteru norm generalno- abstrakcyjnych oznaczyło by, ze są one kierowane do nieokreślonego konkretnie adresata, stan faktyczny wyznaczają abstrakcyjnie i w związku z tym nadają się do wielokrotnego zastosowania. Tymczasem postanowienia zawarte w planach tych warunków nie spełniają- bo:
- często są konkretnie, bowiem często wyznaczają konkretnego wykonawcę i jego zadania. - ich zastosowanie wyczerpuje się po wykonaniu określonego zadania
- Normy planowe zatem określają zadania do wykonania- czyli cel, który ma być osiągnięty, a nie nakazane i zakazane działania. Sposób realizowania tego celu jest wyznaczony bardzo ogólnie, a podmioty zobowiązane do wykonania mają dużą swobodę w wyborze środków realizacji. Często sposób realizacji jest konkretyzowany innymi aktami prawnym lub przepisami. Mało tego- normy planowe są uchwalane na z góry określony czas po którym tracą swoją moc. Zatem w przypadku wykonania planu dochodzi niejako do skonsumowania zawartych w nim norm.
Adresatami aktów prawa planowania sa jednostki odpowiedzialne za wykonanie prawa, a więc np. jednostki samorządu terytorialnego. Stąd też pani prof. Dąbek mówi, że akty prawa planowe mają charakter wewnętrzny, konkretny, a nawet indywidualno-konkretny. To sprawia, ze jej zdaniem samorządowych aktów planowania nie można zaliczyć do aktów prawa miejscowego albowiem nie maja one cech źródeł prawa powszechnie obowiązującego. W szczególności nie są aktami prawa miejscowego programy gospodarcze, powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli, powiatowy program przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. Nie są tez aktami prawa miejscowego priorytety współpracy zagranicznej województwa czy strategia rozwoju województwa czy programy województwa.

(…)

… rozwoju województwa czy programy województwa. Ta teza o nie normatywnym charakterze planów nie odnosi się jednak do szczególnego rodzaju planów jakim jest przewidziane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Pomimo, ze zawiera ten akt normy planowania musi być uznany za źródło prawa powszechnie obowiązującego, bowiem jego powszechny i normatywny charakter został przesądzony mocą wyraźnej regulacji ustawowej czyli art., 14 ust, 3 tej ustawy. Ten formalny argument dodatkowo jest wzmocniony analizą charakteru norm zawartych w miejscowym palnie zagospodarowania przestrzennego. Specyfika tych norm polega na bardziej regulacyjnym charakterze, niż normy zawarte w innych planach. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wyznacza…
… przede wszystkim tryb postępowania, a nie wynik planowania. Nie mówi się wiec co zrobić, ale jak zrobić by zgodnie z przyznanymi komuś kompetencjami lub uprawnieniami osiągnąć rezultat. Pani prof. Dąbek podkreśla, ze akty planowania przestrzennego wiążą prze to, że ustalają właśnie procedurę przyszłego działania. Jednocześnie traktując te akty czyli miejscowy plan zagospodarowania jako akt praw miejscowego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz