Agresja i przemoc u dzieci - pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 273
Wyświetleń: 2485
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Agresja i przemoc u dzieci - pedagogika - strona 1 Agresja i przemoc u dzieci - pedagogika - strona 2 Agresja i przemoc u dzieci - pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

4 strony bardzo treściwej notatki na temat agresji i przemocy u dzieci. Notatki z przedmiotu pedagogika. W treści notatki znajdują się przykładowo następujące zagadnienia: Irena Pospiszyl o przemocy (wszelkie nieprawidłowe akty godzące w wolność osobistą jednostki lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji), okrucieństwo, sadyzm, zespół maltretowanego dziecka, nurty agresji, biologiczny, psychologiczny, instynkt życia, instynkt śmierci, frustracja, kryzys w rodzinie, zachwianie się stabilności i wartości moralnych, permisywizm, przyzwolenie społeczne, zachowania napastliwe, wypowiedzi napastliwe, skutki agresji, fizyczne, psychiczne, stosowanie kar fizycznych, reagowanie na sytuacje agresji i przemocy, kara za agresywne zachowania, środki zapobiegawcze agresji instrumentalnej.

Agresja i przemoc u dzieci.
 
Jednym z najbardziej niepokojących problemów ostatnich lat jest narastająca w różnych dziedzinach naszego życia przemoc i agresja. Niepokojące są zarówno rozmiary tego zjawiska oraz fakt, że dramatycznie obniża się granica wieku osób, które są sprawcami narastających aktów agresji i przemocy. Wśród dzieci i młodzieży obserwuje się tendencje, by poprzez kłótnie, a nawet bójki, rozstrzygnąć swoje różne sprawy.
Badacze zajmujący się problematyką przemocy definiują ten termin w różny sposób. Często pojęcie przemocy stosowane jest zamiennie z pojęciem agresji. Irena Pospiszyl uznaje, iż przemoc to, "wszelkie nieprawidłowe akty godzące w wolność osobistą jednostki lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji". Tak określone pojęcie przemocy zawiera trzy podstawowe komponenty: skutki zachowania, społeczne wzory oraz intencje stosowania przemocy.
Zachowaniem agresywnym określa się natomiast takie zachowanie, które polega na bezpośrednim wyrządzeniu szkody (krzywdy, bólu itp. ). W akcie agresji prawie zawsze potencjalnie są zaangażowane dwie strony, przemoc jest zaś jednostronna.
Natomiast agresywnością nazywa się stałą gotowość do reagowania agresją na tzw. sygnały wywoławcze oraz gotowością do percepcji tych sygnałów.
Ekstremalną formą agresji jest okrucieństwo, które jest szczególnie trudnym problemem wychowawczym. Jest to działanie niszczące fizycznie lub psychicznie żywą istotę, w sposób szczególnie gwałtowny lub wymyślny.
Okrucieństwo dla sprawdzenia siebie. U młodszych dzieci występuje rzadko, u starszych częściej, szczególnie w połączeniu z chęcią zaimponowania rówieśnikom. Chęć taka może być wyłącznym motywem okrucieństwa.
Istnieje też okrucieństwo dla przyjemności, nazywane sadyzmem.
U dzieci i młodzieży może ono pojawić się w postaci znęcania się nad słabszym, często przyjmuje postać ukrytą, zamaskowaną.
Innym rodzajem okrucieństwa jest chęć panowania nad innymi - poprzez wzbudzanie atmosfery grozy, podziwu dla zuchwałości, czemu często towarzyszy fascynacja własnym lękiem. Uczestników czynu można powiązać ze sobą jako spiskowców, podporządkować ich sobie. Lęk przed konsekwencjami dokonanych czynów może być czynnikiem silnie integrującym sprawców i odsuwającym ich od społeczeństwa. Jest to najniebezpieczniejsza forma okrucieństwa występująca u młodocianych przestępców.
Okrucieństwo z nienawiści - ta postać pojawia się w okresie dorastania i jak każda agresja może podlegać mechanizmowi przemieszczenia. Nienawiść ma swoje źródło w poniżeniu, w poczuciu krzywdy, niesprawiedli

(…)

…, w szczególności w kontaktach w małych grupach. W skład szeroko rozumianej teorii uczenia się wchodzą trzy zasadnicze elementy: warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne i proces społecznego uczenia się.
Warunkowanie klasyczne zakłada, że przyswajanie nowych odruchów warunkowych na zasadzie styczności bodźców bezwarunkowych i warunkowych. Zgodnie z tą teorią warunkowanie klasyczne ma wpływ na większość działań ludzkich o charakterze agresywnym. W myśl powyższych rozważań można przyjąć, że uczymy się poprzez warunkowanie przejawów niedostosowania społecznego. Warunkowanie klasyczne nie jest spowodowane świadomą działalnością uczącego się, w przypadku warunkowania instrumentalnego nowych odruchów warunkowych nabywa się w wyniku specjalnie w tym celu skierowanej aktywności jednostki uczącej się.
Twórca teorii społecznego uczenia się jest Albert Bandura. Autor zwraca uwagę, że w toku społecznego uczenia się człowiek świadomie kontroluje bodźce, reakcje, a w wielu przypadkach także wzmocnienia. Autor wyróżnia występowanie wzmocnienia zastępczego, które polega na tym, że człowiek ucząc się wielu zachowań nie musi sam na własnej skórze doświadczać wzmocnień pozytywnych lub negatywnych, czyli kar i nagród…
…, gdyż zemsta bywa często realizowana przemyślnie i na "zimno".
Okrucieństwo występuje także jako wyładowanie nagromadzonej agresji, będące wynikiem wewnętrznych, kumulujących się napięć lub powtarzających się często frustracji. Charakteryzuje się ono tendencją do emocjonalnej autostymulacji, wzmagającej okrucieństwo. Postać ta może wystąpić m. In. Podczas wymierzania dzieciom przez rodziców kary cielesnej
…, skłania do obrony przed atakiem. Nowsze teorie biologiczne zwracają uwagę na zależności między strukturą chromosomalną a zaburzeniami zachowania.
Odkryto, że u wielu mężczyzn z dodatkowym chromosomem Y występowały skłonności do agresji, zachowań aspołecznych, niestałości, afektywności i frustracji oraz cechował ich niski iloraz inteligencji.
Prowadzone były także badania, które wykazały, że istnieją…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz