To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ADMINISTRACJA TERENOWA Podział administracyjny państwa: W 1944 r. PKWN wydał dekret, który regulował sprawę podziału administracyjnego państwa. Ten dekret uchylił podział administracyjny, który wprowadziły władze okupacyjne oraz przywrócił podział państwa polskiego sprzed 1939 r.:
województwa (14),
powiaty (271),
miasta wydzielone z powiatów i stanowiące samodzielne powiaty (44),
gminy (ok. 3000) - w ich obrębie znajdowały się gromady (40 124),
powrót do koncepcji, według której miasto Warszawa stanowiło samodzielną jednostkę wyłączoną z województwa. W ten sposób wyłączono również miasto Łódź.
Ten podział przetrwał do 1975 r., kiedy powiaty uległy skasowaniu, przez co powstał dwuszczeblowy podział administracyjny:
gmina jako władza najbliższa obywatelowi,
województwo (49) jako władza pośrednicząca między obywatelem i władzą centralną.
Ponadto już w 1954 r. odstąpiono od gminy w pojęciu gromady i zastąpiono ją gromadą nowego typu.
Natomiast nowością były, wyróżnione ze względu na prowadzoną działalność, osiedla:
robotnicze,
rybackie,
uzdrowiskowe. Terenowe organy administracji: PKWN przywrócił organy sprzed wojny, dokonując jednak pewnych zmian wynikających z ówczesnych realiów:
PKWN przejął zadania prezydenta, którego nie było,
wojewodowie byli organami pierwszej instancji,
starostowie byli organami drugiej instancji.
Wojewodowie byli przedstawicielami rządu w województwach, a starostowie w powiatach. Przy wojewodzie działał Urząd Wojewódzki jako organ pomocniczy, natomiast przy staroście - starostwo. Pozycję prawną tych urzędników zmodyfikowano - nominacji wojewodów dokonywał PKWN, a starostów minister administracji publicznej. Natomiast na Ziemiach Odzyskanych mianowały ich Rady Narodowe (wojewódzkai powiatowa). Wojewodowie i starostowie podlegali ministrowi administracji publicznej, a na ziemiach Odzyskanych - ministrowi Ziem Odzyskanych → koncepcja społecznej kontroli Rad Narodowych.
W miastach i na wsi, zgodnie z dekretem PKWN funkcje terenowych organów administracji ogólnejw zakresie władzy wykonawczej pełnili prezydenci (w miastach większych) lub burmistrzowie (w miastach mniejszych), a na wsi wójtowie. Istniały również organy administracji niezespolonej, np.: urzędy skarbowe oraz nowe urzędy, np.: Urzędy Prasy i Propagandy. W tym pierwszym okresie, w latach 1944-1950, nawiązywano do tradycji przedwojennych, dokonując jednak pewnej ich modyfikacji.
REFORMA ADMINISTRACJI TERENOWEJ W 1950 R. Podczas gdy w latach 1944-1950 kraje bloku sowieckiego miały podobne przeżycia powracając do zasad przedwojennych w zakresie organizacji państwa, od 1950 r. zaczęto przyjmować za wzór zasady ustrojowe Związku Radzieckiego → zasada centralizmu demokratycznego.
(…)
…, likwidując jednocześnie inne struktury:
zniesienie hierarchii organów wykonawczych samorządu,
likwidacja wojewodów i starostów,
zniesienie szeregu organów administracji niezespolonej (np.: izby skarbowe, urzędy skarbowe).
Ustawa pozostawiła jedynie Rady Narodowe działające w postaci kolegiów. Jeszcze przed reformą przy Radach Narodowych funkcjonowały prezydia Rad Narodowych, które pomagały w funkcjonowaniu…
…, która w miejsce istniejących gmin i gromad wprowadziła gromady nowego typu. Były one trzykrotni mniejsze od dawnych gmin, dzięki czemu władza miała być bliżej obywatela. Przy tej okazji zlikwidowano również sołtysów.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)