To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ADMINISTRACJA PUBLICZNA KONTROLUJĄCA - kompetencje organów w sferze zewnętrznej → jednostki: obywatele, osoby fizyczne, stowarzyszenia, fundacje, zakłady itp. w tej sytuacji również może występować organ administracji publicznej. Podlegają prawu powszechnemu przez co podlegają obowiązkom.
Ustawa - składa się z norm prawa administracyjnego, bezpośrednio kształtujących naszą sytuację nie wymagające aktu stosowania prawa, jednostki muszą ich przestrzegać - z ustawy wynika dla jednostki - uprawnienia lub obowiązki. (np. powszechne korzystanie z wód)
Organy administracji publicznej maja kompetencje do kontroli przestrzegania prawa przez jednostki. Przestrzeganie prawa adm. i kontrola przestrzegania prawa adm. dotyczy obowiązków samoistnych i granic uprawnień (mogę korzystać z lasu, ale mam granicę uprawnienia np. nie łam drzew) kontrola to nie kontrola uprawnień ale obowiązków, oraz obowiązków związanych z uprawnieniem, czyli obowiązki komplementarne i samoistne (wynikający sam z siebie). Te obowiązki mogą wynikać ex lege z mocy normy prawa adm. materialnego bezpośrednio kształtującego sytuację prawną jednostki. Mogą również wynikać z aktu stosowania.
Ustawa daje normę pośrednio kształtującą (obowiązek lub uprawnienie) → następnie decyzja administracyjna (akt konkretny, indywidualny) kształtuje bezpośrednio naszą sytuację. Samo zjawisko przestrzegania to kwestia świadomości ludzkiej, przestrzegać prawo tzn, świadomie wykonać zrealizować nakaz lub zakaz. To przestrzeganie jest zbudowane w naszej świadomości, musimy świadomie znać nakaz lub zakaz i świadomie go wykonać → przestrzegać.
Musi istnieć norma lub decyzja, musi być opublikowana, musi dotrzeć do świadomości, jednostka musi ją zrozumieć i w ten sposób powstaje przestrzeganie prawa. Organ ma kompetencje do kontrolowania czy jednostki przestrzegają prawa, ta kompetencja musi być w ustawie, nie może być domniemania kompetencji.
Ta kompetencja nosi nazwę kompetencji ogólnej. (zapis w ustawie) Powtórzenie normy z prawa ustrojowego powtarza się w prawie materialnym. Kompetencja ogólna do kontroli przestrzegania prawa - organy kontrolują tylko to, czym zostały objęte w ustawie, jako zakres działania tego organu.
Inaczej wygląda rzecz przy normach pośrednio kształtujących sytuację, nie w kontroli przestrzegania prawa.
Mechanizm stosowania prawa - kompetencja szczegółowa - może wydać tylko taką decyzję, której wymagana kompetencja została zawarta w ustawie.
Kontrola - polega na sprawdzeniu czy podmiot kontrolowany działa zgodnie z przyjętym wzorcem, standardem, czyli prawem. Kontrola legalności działań. Weryfikacja stanu faktycznego z wzorcem.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)