A. Bachtin - czas i przestrzeń w powieści

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1610
Wyświetleń: 3920
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
A. Bachtin - czas i przestrzeń w powieści - strona 1 A. Bachtin - czas i przestrzeń w powieści - strona 2 A. Bachtin - czas i przestrzeń w powieści - strona 3

Fragment notatki:


Michaił M. Bachtin  Czas i przestrzeń w powieści Kształtowanie się czasu i przestrzeni na terenie literatury przebiegało w sposób  skomplikowany.  CHRONOTOP  (dosł. „czasoprzestrzeń”) – tak nazywamy istotne współpowiązanie relacji  czasowych i przestrzennych przyswojonych w literaturze artystycznie. Istotna jest wyrażona  w nim nierozłączność przestrzeni i czasu.  Bachtin jest autorem koncepcji rozwoju czasu i przestrzeni tzw. Chronotop w kulturze  przedstawionej na przykładach literackich. Powiązał on przestrzeń przedstawioną z procesem  jej kształtowania się przebiegającym w czasie. Uważał że czasoprzestrzeń w literaturze  artystycznej jednoczy cechy przestrzenne i czasowe w ramach znaczącej i konkretnej całości.  Cechy czasu odsłaniają się w przestrzeni , zaś przestrzeń znajduje w czasie swój sens i miarę.  To krzyżowanie się porządków i złączenie cech stanowi o charakterze czasoprzestrzeni  artystycznej. Pojęcie czasoprzestrzeni ustalone przez Bachtina obejmuje różne gatunki  literackie. W zależności od gatunku i formy zmieniają się proporcje, formy specjalne częściej  i bardziej wyraźne występują w poezji, natomiast formy temporalne w prozie narracyjnej,  gdzie przestrzeń podporządkowana jest postaci bohatera, zaś uporządkowanie formalne  zakłada przede wszystkim zmiany temporalne. W teorii Bachtina przestrzeń i czas traktowane  są jednak łącznie jako dwie kategorie wzajemnie się uzupełniające. Z jednej strony przestrzeń  ulega ciągłym przemianom z drugiej zaś strony elementy tej przestrzeni wskazują na upływ  czasu. Istotną cecha tej teorii jest jej wartość formalna i znaczeniowa. Czasoprzestrzeń  określa artystyczną jedność utworu literackiego w jego relacji z rzeczywistością jak twierdzi  Bachtin. CZAS AWANTURNICZY GRECKIEJ POWIEŚCI: Tutaj jest takie pieprzenie o dupie Maryny. Spotyka się chłopak z dziewczyną i się w sobie  zakochują i oczywiście dochodzi do ślubu. Ich miłość podczas zaślubin jest taka sama, jak w  momencie kiedy się poznali, jakby nie upłynął czas. Przerwa, która jest między tymi dwoma  zdarzeniami nie należy do porządku biograficznego. Niczego nie zmienia w życiu bohaterów i  nic nie wnosi do ich życia. Gdy bohaterowie zyskali dojrzałości lepiej się wzajemnie poznali  – wtedy mamy do czynienia z jednym z typów dość późnej i nie awanturniczej powieści  europejskiej. Ale tego nie ma w powieści greckiej.  Jeśli chodzi o czas powieści, to są oni ciągle piękni i młodzi(gdy się poznają i gdy biorą ślub).  Czas, który mija, nie jest wliczany do wieku bohaterów. Czas ten jest pozbawiony wszelkiej 

(…)


genealogiczny, szczególny porządek zmian wieków. Bardzo odmienne są od siei obrazy
różnych okresów, pokoleń, pór roku. Zostaje jednak zachowana jedność procesu
teogonicznego, procesu historycznego, przyrodniczego.
Rozumienie metamorfozy u Hezjoda ma szeroki charakter
Przemiany Owidiusza – tutaj metamorfoza staje się prawie pojedynczą, jednostkową
metamorfozą poszczególnych odizolowanych zjawisk i zyskuje…
…. Jest to rozziew pozaczasowy, który powstał między pomiędzy
dwoma momentami realnego porządku temporalnego, w tym przypadku biograficznego.
W czasie awanturniczym chodzi o to, aby zdążyć na czas, uciec, być w danym momencie,
spotkać kogoś albo nie itp. W te krótkie epizody zawsze wchodzi tzw. „nagle i akurat” – czyli
takie zbieg okoliczności bez którego nie byłoby o czym pisać. Liczą się godziny, a nawet
minuty…
… utworzonej przez powieść.
Na fabułę Złotego osła składa się życiowa droga bohatera (Lucjusza) w jej istotnych
momentach, ale jej przedstawianiu są szczególne dwie cechy:
1. droga życiowa Lucjusza otrzymuje tutaj powłokę „metamorfozy”
2. sama droga życiowa zlewa się z realną drogą wędrówki – włóczęgi Lucjusza po
świecie, w postaci osła.
METAMORFOZA (przeobrażenie) głównie przeobrażenie człowieka. Na gruncie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz