To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZASADY KONSTYTUCYJNE 6 zasad odnoszących się jednolicie do wszystkich sytuacji stanu nadzwyczajnego: zasada wyjątkowości (subsydiarności) → stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko w sytuacji szczególnego zagrożenia (ogólnych charakter, ale doprecyzowany w p.m. - zagrożenia życia narodu) i tylko jeżeli zwykle środki są niewystarczające (art. 228 ust. 1); zasada legalności oznacza, że:
wprowadzenie tylko na podstawie ustawy i w drodze rozporządzenia (art. 228 ust. 2);
treść stanu nadzwyczajnego (zakres dopuszczalnych ograniczeń praw i wolności oraz zasady działania organów władzy publicznej) musi określać ustawa (art. 228 ust. 3);
straty majątkowe spowodowane stanem nadzwyczajnym powinny (choć nie muszą) być wyrównane przez państwo (zasady określone w ustawie) - dot. to strat poniesionych zgodnie z prawem, a nie niezgodnych, które na podstawie art. 77 ust. 1 (nie został wyłączony) muszą być wyrównane; zasada proporcjonalności → podjęte działania muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia (art. 228 ust. 5) - zasada ta ma bogate orzecznictwo oraz należy też pamiętać o ograniczeniach z art. 31 ust. 3; zasada celowości → podjęte działania powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa (art. 228 ust. 5); zasada ochrony podstaw systemu prawnego → to zakaz uchwalania ustaw regulujących pewne materie (Konstytucja, ordynacje wyborcze, ustawy o stanach nadzwyczajnych - art. 228 ust. 6) oraz zachowanie monopolu ustawodawczego Sejmu, z wyjątkiem stanu wojennego; zasada ochrony organów przedstawicielskich → w czasie stanu nadzwyczajnego oraz w czasie 90 dni po nim (art. 228 ust. 7) nie można:
skrócić kadencji Sejmu,
przeprowadzić referendum ogólnokrajowego,
przeprowadzić wyborów (do samorządu można tylko tam, gdzie nie było stanu);
odpowiednio ulega przedłużeniu kadencja tych organów; dopiero w 2002 r. uchwalono ustawy o stanach nadzwyczajnych: ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (ukż);
ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (uswy);
ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom RP (uswo);
ustawa z dnia 22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela;
nowelizacja ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (uPO);
STAN WOJENNY stan wojenny (art. 229) - może być wprowadzony tylko w 3 sytuacjach: zewnętrznego zagrożenia państwa (także przez działania terrorystyczne) → przesłanka niedookreślona;
(…)
…. 233 ust. 2;
art. 30 godność;
art. 34, 36 obywatelstwo;
art. 38 ochrona życia;
art. 39, 40, 41 ust. 4 humanitarne traktowanie;
art. 42 nullum crimen sine lege;
art. 45 dostęp do sądu;
art. 47 dobra osobiste;
art. 53 sumienie i religia;
art. 63 petycje;
art. 48 i 72 rodzina i dziecko,
ustawa o stanie wojennym przewiduje możliwość wprowadzenia licznych ograniczeń wolności i praw (decyduje…
… szczególnie ważne dla obronności lub bezpieczeństwa państwa;
zmiany w obowiązkach obywateli związanych z obronnością kraju (uPO):
zmieniają się zasady powoływania obywateli do służby wojskowej;
rozszerzeniu ulega obowiązek służby w obronie cywilnej;
możliwe jest powołanie obywatela do służby w zmilitaryzowanych jednostkach organizacyjnych;
rozszerzeniu ulega zakres świadczeń osobistych i rzeczowych obywateli…
… jest tzw. wojna prewencyjna;
zakończenie przez zawarcie pokoju - wyłączna kompetencja parlamentu, ale potrzebna jest do tego umowa międzynarodowa i w związku z tym, koniczne jest współdziałanie parlamentu z prezydentem;
niewiele uregulowań w Konstytucji dot. stanu wojny:
skutkiem podstawowym, choć nie wymaganym może być wprowadzenie stanu wojennego;
art. 134 ust. 4 - mianowanie (i odwoływanie) ND SZ…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)