5S
Wykaz pięciu kroków do utrzymania ładu i porządku wykonywanych w celu osiągnięcia lepszej organizacji, efektywności i dyscyp. w miejscu pracy:
-Selekcja- odróżnianie rzeczy niezbędnych od zbędnych i eliminowanie tych drugich
• Usuwa się wszystko co nie będzie potrzebne przez następnych 30 dni
• Kampania czerwonej kartki
-Systematyka- porządkowanie rzeczy pozostałych po selekcji
•Każda rzecz powinna mieć przypisane miejsce, nazwę i ilość, aby zminimalizować czas i wysiłek szukania
• Należy wyznaczyć ciąg komunikacyjny i dbać, żeby był pusty
-Sprzątanie- utrzymywanie miejsca pracy i maszyn w czystości
• Czyszczenie środowiska pracy • Podczas czyszczenia można zauważyć wiele dysfunkcji -Standaryzacja- stosowanie i ciągłe praktykowanie powyższych punktów w jak najszerszym zakresie
• Oznacza ciągłe powtarzanie poprzednich etapów
• Kierownicy powinni określać, kiedy należy przeprowadzić selekcję, systematykę i sprzątanie oraz kto ma się w nie angażować. To powinno być częścią corocznego planowania działań.
-Samodyscyplina- budowanie samodyscypliny i nawyku angażowania się w 5S poprzez ustanawianie standardów.
• Pracownicy, którzy nabyli nawyk wykonywania powyższych działań jako codziennych obowiązków, uczą się samodyscypliny.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)