Zróżnicowanie aksjologiczne teorii pomocy społecznej - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zróżnicowanie aksjologiczne teorii pomocy społecznej - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Zróżnicowanie aksjologiczne teorii pomocy społecznej. Każdy nasz wybór, który bierze pod uwagę wartość obieranego kierunku działania, ma char. aksjologiczny. Poszukujemy aksjologicznych uwarunkowań w polityce państwa. Dwie skrajne doktryny - model nigdzie nie wprowadzony w pełni, co najwyżej kierunkujący działania polityczne - doktryny państwa:
minimalnego (minimal state)
opiekuńczego (welfare state).
Nie można się przy tych nazwach odwoływać się do potocznego znaczenia. Państwo minimalne (minimal state)
Państwo opiekuńcze (welfare state)
idea - władza państwowa zobowiązana do zabezpieczenia naturalnego prawa człowieka do życia, zdrowia, własności oraz zabezpiecza prawo do ochrony tych praw naturalnych i nic ponadto; państwo - stróż nocny (w średniowieczu tacy stróże dbali o to, by obywatele w swoich domach mogli czuć się bezpiecznie); odpowiedzialność za życie człowieka - jego indywidualna troska;
stawianie na dobroczynność obywateli, jako na naturalny odruch troski za innych, którzy nie radzą sobie na rynku wolnej gry sił;
jednostka nie może być w życiu społecznym pozostawiona sama sobie, bo nie może mieć kontroli na bezosobowymi siłami gospodarki i rynku; jednostka jest ofiarą procesów społecznych;
państwo powinno być polityczną organizacją społeczeństwa, która powinna dbać o interesy społeczeństwa, o jego całość;
teza, że niepowodzenia jednostki są nie tylko ich osobistym nieszczęściem, ale są też szkodliwe dla społeczeństwa jako całości;
w państwach o dużych różnicach ekonomicznych w społeczeństwie rewolty grup zdesperowanych;
państwo opiekuńcze to odpowiedź na takie niebezpieczeństwo;
Polityki państw prowadzą w jedną lub druga stroną, modele nigdzie nie zrealizowane w pełni. Geograficzna prawidłowość; im bardziej na północ, tym więcej państwa opiekuńczego (Skandynawia, Kanada); im bardziej na wschód, tym więcej państw z elementami opiekuńczości; im bardziej na zachód, tym więcej w państwach elementów państwa minimalnego. Im bardziej na południe - tym bardziej świat rozwarstwiony. Ostatnie kilkadziesiąt lat w Europie były podporządkowane doktrynie państwa opiekuńczego. Od pocz. lat 50. państwa rozwijały się w stronę doktryny państwa opiekuńczego. Dlaczego jeszcze nie zarzucono doktryny państwa minimalnego? Bo idea państwa opiekuńczego się nie do końca sprawdza. Krytyka państwa opiekuńczego - ekonomiczna nieefektywność oraz paradoksalne rezultaty państwowej pomocy społecznej występują zjawiska zaprzeczające sensowności instytucjom pomocy społecznej. Następuje zjawisko marginalizacji warstw ekonomicznie najsłabszych (bezpłatna edukacja, płace minimalne bumerangowy efekt interwencji państwa na rynku pracy; postawy roszczeniowe).

(…)

…. To może być podstawa w wymianie międzynarodowej. Dostarczenie ludziom pełnego zatrudnienia, ograniczenie akumulacji bogactw - jest osiągalne na poziomie międzynarodowym. Państwo powinno wspierać konsumpcję przez mniejsze podatki niż płace minimalne, publiczne programy inwestycyjne. Raport Beveridge'a o sytuacji zabezpieczenia społecznego. 8 postulatów:
obowiązkowe minimum dochodu potrzebnego do życia; zasada minimum socjalnego;
obowiązkowe ubezpieczenie ludzi pracujących; w zależności od potrzeb, a nie wcześniejszych dokonań ekonomicznych; (pierwsze próby zabezpieczeń społecznych - pocz. XX w.);
Karta Atlantycka. Myśl o tym, że wszelkie wojny itd. są efektem walki o dobra ekonomiczne. Trzy główne orientacje/perspektywy państwa opiekuńczego w Europie. konserwatywna - państwo takie bardziej zachęca do roszczeniowości…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz