Źródła prawa unijnego - omówienie (I sem)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1183
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Źródła prawa unijnego - omówienie (I sem) - strona 1 Źródła prawa unijnego - omówienie (I sem) - strona 2

Fragment notatki:

ŹRÓDŁA PRAWA UNIJNEGO → Akty prawa pierwotnego:
-pisanego -niepisanego
→ Akty prawa wtórnego
-rozporządzenia
-dyrektywy
-decyzje
-zalecenia i opinie
→ Zasady wynikające z orzecznictwa ETS i sądu I instancji
AKTY PRAWA WTÓRNEGO → ROZPORZĄDZENIA:
Stosowane bezpośrednio i wiążą we wszystkich częściach. Nie jest potrzebny żaden akt implementujący, organy krajowe przy rozstrzyganiu spraw zobowiązane są do powołania tego rozporządzenia jako podstawę rozstrzygnięcia.
DYREKTYWY:
Nie mają swojego odpowiednika w naszym porządku prawnym. Wiążą tylko państwa i organy państw członkowskich, nie wiążą osób fizycznych ani prawnych. Akty wymagające odpowiedniego wprowadzenia do porządku prawnego → implementacja albo dyspozycja. Wiążą co do skutku czy też celu, a sposób jego realizacji pozostawia się do wyboru państwa członkowskiego. Nie uwzględnia się specyficznych warunków, konstrukcji, terminologii.
Organ rozstrzygający nie rozstrzyga na podstawie dyrektywy, ale normach prawa krajowego, które zostały wyprowadzone z tej dyrektywy. Sytuacja kiedy ustawodawca się nie popisze, albo nie implementuje dyrektywy [lista ta jest bardzo długa, często robi się to po przekroczeniu terminu], albo zostaje źle zaimplementowana. Zasada bezpośredniego skutku dyrektywy - wypracowana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Co do zasady wywierają skutek pośredni, jeżeli zostaną źle bądź wcale zaimplementowane mówimy o skutku bezpośrednim.
Państwo ponosi za to stosowną odpowiedzialność. Płacą za to jednak wszyscy obywatele.
Jej postanowienia muszą być precyzyjne i przejrzyste, jako drugi warunek wskazuje się bezwarunkowość przepisu, bezskuteczny upływ terminu. Warunek czwarty → prawa jednostki, których może dochodzić od państwa.
DECYZJA
Akty mogące mieć różnych adresatów. Adresatem decyzji może być osoba prawna, fizyczna, państwa. W zależności od adresata mają różny charakter.
Jeżeli adresowano decyzje do państwa członkowskiego → konieczność implementacji [podobna do dyrektywy]
Jeżeli adresatem jest osoba prawna i fizyczna → akt o charakterze indywidualnym.
ZALECENIA I OPINIE
Brak charakteru wiążącego, mogą zalecać jakieś rozwiązania, opiniować sposób zachowania.
ZASADY WYNIKAJĄCE Z ORZECZNICTWA ETS
STOSOWANIE PRAWA UNIJNEGO:
-zasada pierwszeństwa stosowania - prawo unijne powinno być stosowane przed ustawami, w momencie, w którym stwierdzi się że prawo krajowe jest niezgodne z unijnym, nie eliminujemy tej normy krajowej, która jest sprzeczna, po prostu jej nie stosujemy ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz