Znaczenie teorii w działaniu praktycznym nauczyciela - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 700
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Znaczenie teorii w działaniu praktycznym nauczyciela - omówienie - strona 1 Znaczenie teorii w działaniu praktycznym nauczyciela - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Znaczenie teorii w działaniu praktycznym nauczyciela.
Teoria- logicznie uporządkowany system twierdzeń dotyczących określonego wycinka rzeczywistości ważnego dla człowieka
Podstawą teorii są prawa- są to zależności między dwoma zmiennymi w określonych warunkach. Istnieją prawa ogólne, które mówią o bezwyjątkowej zależności między a i b. Prawa statystyczne np.: jeżeli a to b w 70%- formułowane są częściej przez nauki społeczne.
Niektóre nauki matematyczno-przyrodnicze badają układy zamknięte (przewidujemy w nich wszystkie czynniki, które mają wpływ na wynik procesu) Posługują się wnioskowaniem dedukcyjnym (ogół szczegół)
Nauki społeczne badają układy otwarte, mają pewne przedzałożenia, które wpływają na naszą ocenę sytuacji, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy formułowanie prawd statystycznych.
Nauki przyrodnicze formułują prawa ogólne. Wiedza pedagogiczna nie jest pełna bo nie wyjaśnia każdej sytuacji zawodowego działania nauczyciela. Nie powie nam jak należy postępować, każdy uczeń jest inny (niezdeterminowanie sytuacji ucznia i nauczyciela)
Jak zatem powinien sobie radzić nauczyciel i jak reagować, kiedy nie ma wsparcia teorii?
- Może sam tworzyć swoje teorie
- Jego praca ma charakter twórczy a nie techniczny ( nie można dokładnie określić celów i środków)
Wiedza teoretyczna jako podstawa działań praktycznych
Informacja- powie nam jakie coś jest, wiedza- jakie coś jest i dlaczego takie jest nauczycielowi jest więc potrzebna wiedza, bo jest ona podstawą rozumienia
Jak się przekonać, że coś się rozumie?
Przeszkoda epistemologiczna = przeszkoda w poznawaniu - jest nią wcześniej poznana wiedza potoczna (zdroworozsądkowa), niezbywalny składnik każdej wiedzy
Każde nowe poznanie napotyka na opór starej wiedzy, pokonanie oporu daje większy rezultat poznawczy - wyższy poziom rozumienia Rozumienie jest bardzo ważne bo:
Jest podstawą podejmowania świadomych decyzji
Jest podstawą jasności mowy
Warunki jasności mowy nauczyciela:
Dobór języka do audytorium (mówienie linearne)
Dokładna znajomość swojego przedmiotu (wygenerowanie jak najwięcej przykładów językowych)
Pokonanie trudności związanych ze sposobem wykładu- uprzystępnienie Wpływ wiedzy na działanie praktyczne nauczyciela
Nie dokonuje się on na zasadzie instrukcji- w pedagogice nie ma recept i przepisów działania. Wpływ dokonuje się w rozumieniu i interpretacji- wiedza służy do rozpoznania i wyjaśniania sytuacji.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz