To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych Stawki Rząd zaproponował zmniejszenie liczby i wysokości stawek podatku dochodowego od osób fizycznych. W 2000 r. stawki podatku PIT będą wynosić: 19%, 29%, 36%, a od 2001 r. będą obowiązywały dwie stawki pod atku: 18% i 28%. Zmniejszenie wysokości stawek spowoduje, że podatnicy będą płacić mniejsze zaliczki w ciągu roku podatkowego, a zatem każdego miesiąca będą otrzymywać relatywnie większe wynagrodzenie netto. Dzięki zmniejszeniu progresji podatkowej nastąpi wzrost motywacji do pracy. Zwiększone dochody nie będą poddawane szybko rosnącemu opodatkowaniu. Obniżenie stawek podatku dochodowego od osób fizycznych ma na celu w szczególności odciążenie małych i średnich przedsiębiorstw. Skorzysta na tym około 1,2 miliona małych firm rodzinnych. Ich potencjał tworzenia nowych miejsc pracy łatwo sobie uzmysłowić, zakładając, że tylko połowa z nich zatrudni w ciągu roku choćby jednego nowego pracownika. Harmonogram obniżania stawek został zapisany w ustawie proponowanej przez Rząd - już w bieżącym roku podatnicy uzyskają pewność co do wysokości stawek w 2001 r i w dalszej przyszłości.
Obniżce stawek towarzyszy eliminacja niektórych tytułów ulg. Tylko w ten sposób można system uprościć i sfinansować redukcję stawek. Wsparcie poprzez ulgi podatkowe zostanie zastąpione poprzez efektywniejsze i lepiej adresowane programy. 1. Proponuje się odejście od systemu ulg podatkowych jako narzędzia wspierania budownictwa mieszkaniowego. Funkcjonujący obecnie system odliczeń i ulg bardziej sprzyja ludziom bogatym - ich bowiem stać na poniesienie wydatków uprawniających do ich wykorzystania. System ten okazał się bardzo drogim i zupełnie nieskutecznym narzędziem wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Potwierdzają to ekspertyzy specjalistów z renomowanych instytucji międzynarodowych (min. USAID) - polski system oparty na ulgach mieszkaniowych nie powoduje zwiększenia dostępności mieszkania dla grup społecznych o średnim poziomie dochodów, nie stymuluje wzrostu budownictwa najpotrzebniejszego ze społecznego punktu widzenia - mieszkań w budownictwie wielorodzinnym, dotując budownictwo jednorodzinne - właścicieli lepiej zarabiających i bardziej zaradnych. Rozwój budownictwa mieszkaniowego zależy w decydującej mierze od 3 głównych czynników: stałego wzrostu dochodów realnych społeczeństwa dostępności długoterminowego kredytu mieszkaniowego odbiurokratyzowania procedur prawnych związanych z budownictwem mieszkaniowym. Stały wzrost dochodów realnych możliwy jest jedynie przy szybkim, nieprzerywanym kryzysami wzroście gospodarczym utrzymywanym przez wiele lat. Tylko w ten sposób można zapewnić, by coraz więcej rodzin mogło pozwolić sobie na inwestycję we własne mieszkanie. Dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego potrzebny jest także tani, długookresowy kredyt hipoteczny, który byłby dostępny - dzięki niewielkim kosztom jego obsługi - dla rodzin o przeciętnych dochodach. Obniżenie stopy procentowej kredytu hipotecznego wymaga obniżania inflacji - czyli przede wszystkim ograniczania deficytu budżetowego (zaciągając pożyczkę finansującą wydatki bez pokrycia - zwaną deficytem - nie tylko obciążamy przyszłe pokolenia kosztami spłaty tej pożyczki, ale także skutecznie ograniczamy dostępność kredytu dla osób prywatnych - między innymi właśnie na cele mieszkaniowe). Trzecią wreszcie barierą dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego są skomplikowane procedury prawne, wymagające zasadniczego uproszczenia. Podstawowe znacze
(…)
… dla osób prywatnych - między innymi właśnie na cele mieszkaniowe). Trzecią wreszcie barierą dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego są skomplikowane procedury prawne, wymagające zasadniczego uproszczenia. Podstawowe znaczenie dla poprawy warunków inwestycji mieszkaniowych będą miały: nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami i o własności lokali, ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym…
… niepełnosprawne. Świadczą o tym kolejne raporty Najwyższej Izby Kontroli wskazujące na nadużycia i niezgodne z intencją ustawodawcy, bardzo kosztowne skutki obecnych rozwiązań. Obowiązujący dziś system jest także narzędziem nieuczciwej konkurencji - rzetelni przedsiębiorcy są poszkodowani, bo nie wykorzystując luk w prawie, płacą wyższe podatki. Ponadto obecny system jest niezgodny z rozwiązaniami przyjętymi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)