Zmiana postaw pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 847
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zmiana postaw pytania i odpowiedzi  - strona 1 Zmiana postaw pytania i odpowiedzi  - strona 2 Zmiana postaw pytania i odpowiedzi  - strona 3

Fragment notatki:


Wojciszke zmiany postaw - odpowiedzi na pytania! Czym różni się przetwarzanie centralne od peryferyjnego? Przetwarzanie centralne - do jego wystąpienia potrzebna jest motywacja oraz zdolność do przetwarzaniu przekazu. Przemyślane przetwarzanie inf, zdolność do wywoływania reakcji przychylnych, odporne na kontrpropagandę, trwałe. Inaczej systematyczne. Przetwarzanie peryferyjne - nietrwałe, nieodporne na kontrpropagande, przebiega automatycznie, niewprowadzane w zachowanie, powierzchowne zidentyfikowanie sygnalu. Inaczej heurystyczne . Od jakich etapów zależy ostateczny efekt komunikatu persfazyjnego w Procesualnym Modelu Persfazji Williama McGuire'a? Odbiór  zrozumienie uleganie argumentom  utrzymywanie zmienionej postawy  zmiana zachowania Na czym polega efekt Romea i Julii? Jest to zjawisko polegające na tym, że im bardziej ktoś naciska na zerwanie jakiejś relacji, tym bardziej osoba, na której wywiera się presję, nie chce zakończyć związku. Osoba taka może nawet gloryfikować i nie zauważać wad partnera, którego nie akceptują np. rodzice. Zwiazek zakazany. Czego dotyczą (jakie są) główne kategorie wyznaczników zmiany postaw? Treść przekazu (siła argumentacji), odbiorca, nadawca (atrakcyjny, podobny, czyste intencje, kompetentny), środek przekazu i jego organizacja. Jakie są zalety teorii dwutorowości perswazji? - ich szeroki zakres - pozwalaja wyjasniac wplyw wywierany na perswazje przez liczne zmienne i zgrupowac je w 3 kategorie
- problematyka zmiany postaw powiazana z ogolniejsza teoria funkcjonowania umyslu - wyjasnianie zjawisk z zakresu perswazji 6) Wymień 4 cechy wiarygodnego nadawcy. Kompetencja, atrakcyjność, czyste intencje, podobieństwo 7) Czego dotyczy efekt przesypiania i jak się go wyjaśnia? Kiedy odbiorca „prześpi” przekaz z mało wiarygodnego źródła, jego oddziaływanie rośnie. Dlaczego? Pierwszą reakcją na przekaz jest niedowierzanie, w późniejszym czasie zapomina np. kto był nadawcą przekazu. Wtedy treść może na odbiorcę silniej oddziaływać. Przekaz taki musi jednak zawierać silne argumenty. 8) Na czym polega krzywoliniowy związek samooceny ze zmianą postaw? Osoby o samoocenie umiarkowanej ujawniają silniejszą zmianę postaw niż osoby o samoocenie niskiej i wysokiej. Dlaczego? Niższa samoocena podwyższa skłonność do ulegania, ale obniża zdolność do odbierania przekazu. A wysoka samoocena podwyższa zdolność do odebrania przekazu ,ale osoby takie bronią swoich dotychczasowych poglądów. 9) Co to jest przetwarzanie heurystyczne? Jest to przetwarzanie „Na skróty” i zastępowanie systematycznej analizy argumentów prostymi , automatycznie wykorzystywanymi regułami typu: `skoro wszyscy w to wierzą to ja też', heurystykami są też często powtarzane frazy: `nie chowaj głowy w piasek'

(…)

… on uwzględnić większość z wyznaczników skuteczności perswazji; pozwala też wyjaśnić sprzeczne efekty tego samego czynnika
13) Na czym polega uodparnianie zmienionej postawy przez inokulację?
McGuire: Pomysł zaczerpnięty z medycyny; odbiorcę można uodpornić na kontrpropagandę (jak szczepionka) , jeżeli początkowe zabiegi perswazyjne nauczą go samodzielnego zwalczania kontrargumentów.
14) Opisz efekt pierwszeństwa i efekt świeżosci.
efekt pierwszeństwa- siła argumentów przekazanych na początku (działa, gdy pierwszy i drugi przekaz są od razu po sobie, ale pomiar postawy jest odroczony w czasie); efekt świeżości (gdy jest długi czas między pierwszym a drugim przekazem, ale pomiar postawy od razu)- siła argumentów na końcu. Szansa wystąpienia efektu świeżości rośnie wtedy gdy inf z przekazu były już znane…

Nadawca podobny powinien być bardziej skuteczny kiedy treść przekazu dotyczy preferencji, a niepodobny - gdy dotyczy faktów. W sferze preferencji przykro się nie zgadzać z kimś, kogo lubimy. W sferze faktów nabieramy większej pewności siebie, gdy nawet osoba niepodobna wyznaje tę samą opinię, co my.
17) Czego dotyczy koncepcja inokulacji i kto był jej twórcą?
Pomysł zaczerpnięty z medycyny; odbiorcę można uodpornić na kontrpropagandę (jak szczepionka) , jeżeli początkowe zabiegi perswazyjne nauczą go samodzielnego zwalczania kontrargumentów.
18) Jak wielkość rozbieżności pomiędzy stanowiskiem nadawcy a postawą odbiorcy wpływa na skuteczność komunikatu? Co w takim razie należy wziąć pod uwagę, gdy chcemy zwiększyć skuteczność naszego komunikatu?
Przy małej rozbieżności postawa może zmienić się w niewielkim…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz