To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zgromadzenie ludowe - zebranie obu uprawnionych do podejmowania decyzji. Dzisiaj to rzadkość, bo decydują o tym rozmiary państw czy liczebność mieszkańców. Występuje jedynie w trzech małych kantonach szwajcarskich. Podczas zgromadzeń podejmowane są decyzje najważniejsze dla kantonu np. w sprawach:
• konstytucji
• zmiany konstytucji
• budżetu
• powołania władzy wykonawczej.
Najczęściej głosowanie jest jawne i odbywa się po przeprowadzeniu dyskusji. Konstytucja Jednego Kantonu dopuszcza głosowanie bez dyskusji. (Ciekawostka: W latach 1960-1976 zgromadzenia ludowe sporadycznie były powoływane na Kubie. Ale nie było tam Parlamentu i to był sposób na zdobycie legitymacji.)
W Polsce referendum w 1946r. To było ref. Przewidziane jedynie w ustawie. Konstytucja go nie przewidywała takiej formy demokracji. Było opiniodawcze, nierozstrzygające. Później nadano mu wiążący charakter. Instytucja referendum pojawiła się 6 maja 87r i tego samego dnia Sejm uchwalił ustawę o konsultacjach społecznych i referendum przeprowadzono 29 listopada 1987r. Musiała się opowiedzieć za nim większość uprawnionych do głosowania. Ustawa o konsultacjach społecznych i referendum została zastąpiona ustawą z 29 czerwca 95r ustawą o referendum i na jej podstawie 18.02.1996r były przeprowadzone 2 referenda uwłaszczeniowe. 1 zarządzone przez Prezydenta Wałęsę na wniosek Solidarności, a 2 zarządzone przez Sejm na wniosek SLD (trudne do zrozumienia pytania, nie było rozstrzygające ze względu na niską frekwencję - mniej niż 50% uprawnionych.
Obecna Konstytucja instytucję referendum przewiduje w 2 artykułach: art.125( referendum ogólnokrajowe) i art.170(referendum lokalne). O referendum jest również mowa w ustawie o referendum ogólnokrajowym z 14.03.2003r i 15wz z 200r o ref. lokalnym.
Ref. ogólnokrajowe jest wyznaczane na dzień wolny od pracy, ale głosowanie może być przeprowadzone w 1 dzień lub w 2 dni, ale wtedy 2 dzień musi być wolny od pracy. Może być przeprowadzone w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa. Zarządzić je może:
1. Sejm bezwzględną większością głosów z inicjatywy: własnej, Senatu, RM, oraz grupy co najmniej 500tys. Obywateli mających prawo do udziału w referendum • ale z inicjatywy obywateli nie może dotyczyć:
- wydatków i dochodów w szczególności podatków oraz innych danin publicznych
- obronności państwa
- amnestii
Sejm ustala treść pytań, ewentualnie treść wariantów rozwiązanie w sprawie poddanej pod referendum.
2. Prezydent za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów. Prezydent przekazuje Senatowi projekt postanowienia o zarządzeniu referendum.
Zawiera treść pytań lub wariantów rozwiązania w sprawie poddanie pod ref i termin jego przeprowadzenia. Od chwili przekazania do Senatu ma on 14 dni na podjęcia uchwały bezwzględna większością głosów. Wynik jest wiążący, jeżeli weźmie w nim udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowanie. Rozstrzygnięcie następuje, jeżeli oddano większość ważnych głosów pozytywnych lub negatywnych albo, jeżeli na 1 z zaproponowanych wariantów oddano najwięcej ważnych głosów. Referendum ogólnokrajowym jest również referendum w sprawie zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej (referendum akcesyjne, art.90 Konstytucji). Odbyło się w dniach 7 i 8 czerwca 2003r dot. Wstąpienia do UE. Wtedy Premier zawiadamia Marszałka Sejmu o podpisaniu umowy, której ratyfikacja wymaga zgody wyrażonej w referendum albo w ustawie podjętej zarówno w Sejmie jak i w Senacie większością co najmniej 2/3 głosów. Premier przesyła tekst tej umowy z załącznikami. O tym, w jaki sposób zostanie wyrażone zgoda na ratyfikację decyduje Sejm w uchwale podjętą bezwzględną większością głosów. Następnie Marszałek Sejmu zawiadamia o tym Prezydenta, Marszałka Senatu i Premiera. Może je zarządzić Sejm z inicjatywy własnej lub Prezydent za zgoda Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów. Wynik ref. akcesyjnego jest wiążący, jeżeli weźmie w nim udział więcej niż polowa uprawnionych do głosowania. Prezydent uzyskuje zgodę na ratyfikację umowy, jeżeli wynik jest wiążący a większość głosów padła za odpowiedział pozytywną. A jeśli jest negatywna to Prezydent nie otrzymuje zgody na ratyfikację. Jeżeli wynik referendum nie jest wiążący ze względu na zbyt niską frekwencję Sejm może podjąć ponownie uchwałę w sprawie wyboru trybu wyrażenia zgody na ratyfikację tej umowy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)