zestaw egzaminacyjny 8

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
zestaw egzaminacyjny  8 - strona 1 zestaw egzaminacyjny  8 - strona 2 zestaw egzaminacyjny  8 - strona 3

Fragment notatki:


Ciąg transportowy i społeczno- ekonomiczny 1.społeczno-ekonomiczne:
przechodzenie ludności ze wsi do miast, obserwuje się także "pęd ku wiedzy"- konieczność permanentnego podnoszenia edukacji by nadążyć za rozwojem technologicznym.
przechodzenie od sfery produkcji materialnej do sfery usług, proces ten jest wprost proporcjonalny do poziomu zamożności.
2.transportowej:
odchodzenie od sztywnych ciągów transportowych na rzecz elastycznych- redukcja szlaków kolejowych, lecz renesans linii kolejowych w nowej technologii (min.1500km). Często są bardziej korzystne niż lotnictwo.
Gigantyzacja środków transportu, 2. Matematyczna miara wskaźnika kańskiego 3. Cywilizacja informatyczna dynamiczny wzrost wydajności pracy (w przemysłach wysokich technologii)
redukcja miejsc pracy- 1 milion w przemysłach tradycyjnych gałęziach 730 tysięcy w gałęziach hi-tech mała materiałochłonność i energochłonność
podstawowym surowcem jest informacja
wysokie parametry osiągają państwa eksportujące informacje
wysoki osiągany zysk ze sprzedaży w skali światowej przemysłu hi-tech
nakłady na rozwój badawczy są ogromne
4. Cechy charakterystyczne kompleksów przemysłowych Duża wartościowo i objętościowo produkcja
Znaczna liczba zatrudnionych w tym kompleksie do reszty zatrudnionych w skali kraju
Znaczna wysokość zainwestowanych kapitałów w niektóre dziedziny
Łatwe do zidentyfikowania zależności: ekonomiczne, techniczne, organizacyjne
Duża koncentracja przemysłu na małym obszarze
Jest to region, który wymaga stworzenia dla siebie odpowiedniego zaplecza rozwojowego
5. Cechy technopolii japońskich - połączenie jednostek produkcyjnych składających się z fabryk, ośrodków dystrybucji i usług, kompleksów przemysłowych zaawansowanej technologii, uniwersytetów i instytutów badawczych oraz przyjemną strefę mieszkalną wyposażoną w urządzenia kultury i wypoczynku
- lokalizacja w strefie przygranicznej „miasta-matki”, w odległ. 30 min. jazdy samochodem
- powierzchnia technopolii nie powinna przekroczyć 13 000 ha
- budowane w pięknych i naturalnych miejscach, pozostając w harmonii z lokalnymi tradycjami i naturalnym środowiskiem.
6. Rodzaje szlaków transportowych wydłużające sieć
rozciągające sieć
tranzytowe
domykające siec w cykle 7. Rodzaje izochron rzeczywiste i teoretyczne (ortodromalna)
8. Prawo cen transportu i intensywności transportu, o czym mówią? intensywności transportu -intensywność powinna być zgodna z intensywnością rozwoju pozostałych działów gospodarki narodowej. Jeśli jest zaburzona przez zbyt wolny rozwój transportu zauważamy kryzys gospodarki


(…)

… może być zaopatrywany przez niewielu producentów, dobro trwałe, okres zmęczenia materiału-kilkadziesiąt lat
Konkurencyjność produkcji
Rolnictwo konkurencyjność określona mianem wolnej konkurencji, można zaopatrywać np. swoją rodzinę, wpływ wielu czynników np. gleby
Przemysł produkcja jest wysoce ograniczona wysokimi reżimami technicznymi, które w bardzo szybkim procesie innowacyjności wyklucza…
… z drugiego kierunku
substytucyjność transportowa- dążenie nabywców lub sprzedawców do wyboru najkorzystniejszej drogi wymiany (opór: czas, koszty, wygoda)
10. Sposoby wydłużania sieci transportowej 11. Epoka fordyzmu 1870-1960
Zastosowanie taśmy staje się przyczyną produkcji masowej, oraz koncentracji kapitału w tych kluczowych przemysłach, a co za tym idzie - koncentracji przestrzennej produkcji.
Od lat 70…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz