Zdzisław Kępiński "Impresjonizm"

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1393
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zdzisław Kępiński Zdzisław Kępiński Zdzisław Kępiński

Fragment notatki:

ZDZISŁAW KĘPIŃSKI „IMPRESJONIZM” IMPRESJONIZM JAKO PRODUKT NOWOCZESNEJ FORMACJI SOCJOLOGICZNEJ I KULTUROWEJ impresjonizm jest nie tylko pewnym programem artystycznym, ale także zjawiskiem historycznym powstałym w określonym czasie i środowisku; stał się symbolicznym początkiem nowej epoki w dziejach sztuki; ilekroć chce się ogarnąć całość rozwojową sztuki nowoczesnej, zaczyna się od impresjonizmu
Socjologia grupy impresjoniści to młodzi szukający nie zawodu, nie pracy, z której będzie się żyło, lecz sztuki, która zaspokoi ich wewnętrzną potrzebę twórczości; sztuka jest im potrzebna jako platforma konkretyzacji własnej osobowości; jest to zjawisko, które nie byłoby powstało bez zarysowania się nowego stosunku do sztuki w ideologii romantycznej (w epoce romantyzmu zaszła istotna zmiana stosunku adeptów do problemu zawodu artystycznego)
większość czołowych przedstawicieli kieruje się ku malarstwu wbrew obliczeniom szansy życiowej dokonywanym przez ich bogate rodziny - zdarzały się kolizje z rodzinami; ( E douard Manet - inspirator impresjonizmu; Berta Morisot; Edgar Degas; Paul Cezanne; Camille Pissarro ); dwaj najbiedniejsi - Monet i Renoir rozpoczynają kontakty ze sztuką od jej zawodowego, dochodowego uprawiania dla zapewnienia sobie egzystencji ( Auguste R enoir zaczyna jako malujący ozdoby na porcelanie; Claude Monet rysuje karykatury)
wybór drogi życiowej dokonują na zasadzie odczuwania potrzeby twórczości
młodych nie pociąga żadna konkretna ideologia reprezentowana przez znane im współczesne prądy artystyczne; będą dobierać sobie z nich elementy
aby uchwycić specyfikę ruchu impresjonistycznego, dobrze będzie uświadomić sobie pewne nowości w strukturze kultury tego czasu; m.in. komunikacja osobowa i szeroka drukarska informacja; rozwój żeglugi parowej i sieci dróg kolejowych (do Japonii docierają sztuka w wersjach drukarskich i odwrotnie) = po raz pierwszy sztuka dalekiego kraju staje się nie tylko komponentem motywów w sztuce europejskiej, ale i lekcją pouczającą, iż zasad malarstwa trzeba szukać na płaszczyznach ogólniejszych, niż maniery i upodobania stylowe, a formułować tak, żeby odpowiadać mogły ogólnym właściwościom ludzkiej natury, nie zaś pojedynczym kulturom i lokalnym społecznościom
nowy typ wymiany artystycznej między środowiskami cywilizacji europejskiej (inicjatywa marchanda Paula Durand-Ruela rzucenia ich produkcji na rynki zamorskie w Londynie i Nowym Jorku) = impresjoniści są więc pierwszą formacją artys., która korzysta z rozwoju komunikacji zarówno w zakresie rozszerzania własnych horyzontów przez poznanie dalekich kultur, jak i dla szybkiego zaznajamiania odległych krajów z własną sztuką
magia Paryża; grupa impresjonistów ukształtowała się w środowisku nowego typu, w kawiarni artystycznej skupiającej elementy międzynarodowe i łączącej zażyłością przybyszów np.

(…)

… przeciwstawiając się akademickim układom odejmującym ukazywanej naturze autentyzm, a wizji - świeżość bezpośredniego doznania
pierwsze prawdziwe „musee imaginaire” - muzeum pamięci zarysowuje się u impresjonistów
rola poligrafii => poszerzenie społecznego rynku zbytu =>potanienie i umasowienie
Thomas Bewick w Anglii wynajduje drzeworyt sztorcowy, zdolny wytrzymać wysokie nakłady odbitek; Firmin Didot odkrywa…
…. dominowały 2 akcenty: sala klasyków i hall romantyków; uzupełnieniem był Pawilon Realizmu; wszystkie prawie nagrody przyznawano przedstawicielom akademizmu (akademizm był tworem instytucjonalizacji nauczania przejętego z rąk pojedynczych mistrzów przez uczelnie państwowe); akademizm poprawiał rzeczywistość, idealizował jej formy, chciał ją ukazać jako idealna; romantyzm pod tym względem nie wiele się różnił od klasyków; przeciwko takiej tendencji występował realizm, akceptując pozytywną rzeczywistość, nie bał się nawet jej brzydoty => nie była to reakcja tylko na akademizm, lecz na oba jego komponenty - klasycyzm i romantyzm
PRZEDWIOŚNIE RUCHU IMPRESJONISTYCZNEGO
nie zarysowała się dotąd jakaś powszechniej przyjmowana periodyzacja dziejów impresjonizmu
to, że pojawiły się na widowni inne ruchy, nie przekreśliło istnienia i ciągłości tego zjawiska, tak jak impresjonizm nie zniósł z widowni ani naturalizmu, ani akademizmu
dla publikacji Kępiński przyjął periodyzację ujętą w 3 klamry podokresów:
okres kształtowania się przesłanek impresjonizmu (cechuje skupienie uwagi na przedmiotach i malarskich środkach ich przedstawienia; od zarania działalności twórczej inicjatorów ruchu (ok. 1855) do wojny prusko-francuskiej…
… przesunął się niepostrzeżenie daleko poza ten lokal; nowe centrum zaczęło się krystalizować opodal Paryża, gdzie oprócz Moneta i Pissarra ściągnęli Renoir, Cezanne oraz Sisley, a później i Manet; tym ośrodkiem stało się Argenteuil nad Sekwaną Przejęta od Corota i Couberta zasada operowania ziemią jako masywnym blokiem kontrastowym do nieba ustąpiła nowej zasadzie nadrzędnej świetlistej jasności tworzącej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz