Zastosowanie umów agencyjnych w obrocie handlowym
9Umowy agencyjne są bardzo rozpowszechnione w obrocie gospodarczym. Dzięki ich konstrukcji, zakładającej rozkład ryzyka gospodarczego na dwa niezależne podmioty, dający zlecenie może rozszerzać swoją działalność na kolejne rynki, na których jest on obecny poprzez działających na jego rzecz agentów. To agent jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prowadzenie swojej własnej działalności, w ramach której zajmuje się interesami dającego zlecenie. Również agenta obciążają koszty prowadzenia jego działalności, które pokrywane są w części lub w całości przez dającego zlecenie (odpłatny charakter umowy). Głównie te cechy przemawiają za atrakcyjnością umowy agencyjnej i konkurencyjności w wielu sytuacjach w porównaniu np. z umową o pracę [1] .
9W praktyce obrotu umowy agencyjne zawierane są na ogół z przedstawicielami handlowymi danego producenta, którzy prowadzą sprzedaż (lub serwis) jego produktów na danym obszarze, występują w rolach dystrybutorów, dealerów, agentów ubezpieczeniowych [2] itd. Dzięki sieci dystrybucji czy sprzedaży opartej na przedstawicielach działających na podstawie umowy agencyjnej przedsiębiorca dający zlecenie nie musi ponosić kosztów oraz ryzyk prawnych i ekonomicznych związanych ze zorganizowaniem części swojej działalności w danym regionie, do których należą np. koszty zakupu czy wynajęcia siedziby, jej wyposażenie, zatrudnienie pracowników czy bieżące opłaty eksploatacyjne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)