Zasady kształcenia - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady kształcenia - omówienie - strona 1 Zasady kształcenia - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

ZASADY KSZTAŁCENIA
Zasada:
zbiór najbardziej ogólnych twierdzeń z danej dziedziny wiedzy;
norma postępowania wyprowadzona w sposób nienaukowy, ale zgodna ze zwyczajem, tradycją, wyznawaną ideologią;
teza wywiedziona z jakiejś doktryny naukowej - której twórca chciałby tę zasadę uczynić podwaliną całej swej doktryny
prawidłowość → prawo → norma (zasada) postępowania
większość współczesnych naukowców definiuje tak zasadę kształcenia; ZASADA KSZTAŁCENIA (NORMA): ogólna norma postępowania dyd. określająca jak należy realizować cele kształcenia. Sośnicki - 4 zasady:
wszechstronnego rozwoju ucznia
materializmu i formalizmu dydaktycznego
poglądowości
urozmaicania nauki
Obecnie:
systematyczność (systemowości)
wiązanie teorii z praktyką
poglądowość
świadomość i aktywność w nauczaniu (samodzielność)
stopniowanie trudności (przystępność)
trwałość zdobywania wiedzy (trwałość wyników nauczania)
operatywność
☺ Poglądowości
Komeński - „nie z książek, ale z ziemi, z nieba, z buków uczyć należy”
wiek przedszkolny do 11 roku życia;
za słowem dziecko musi widzieć konkret; jeśli chcesz dziecku coś wytłumaczyć, ono musi rozumieć słowa;
„świat w obrazach” - abstrakcyjne rzeczy w obrazkach;
poznawanie poprzez zmysły;
☺ Stopniowanie trudności (Komeński)
od tego, co łatwe, do tego, co trudne;
od tego, co bliskie dziecku, do tego, co odległe (trudność zdefiniowania co dla dziecka jest łatwe, a co trudne, co bliskie, a co dalekie; → każde dziecko ma inne doświadczenia)
Św. Paweł: „Gdy byłem dzieckiem, mówiłem jak dziecko, czułem jak dziecko, myślałem jak dziecko. Kiedy zaś stałem się mężem, wyzbyłem się tego, co dziecięce.” 1Kor 13,11 → N. nie można tego zrobić.
nasza szkoła nastawiona jest na przeciętnego ucznia; → im większa jest wiedza wyjściowa (wiedza a priori, gdy zaczyna się nauka), tym mniej się dziecko nauczy potem, mniej uzyska nowych informacji z książek i wykładów;
☺ Systematyczność
uczyć się systematycznie;
układ materiału nauczania - materiał musi być prezentowany uczniowi planowo i logicznie (dotyczy to podręczników i całego programu nauczania);
aby sprawdzić systematyczność i logiczność materiału używamy metody grafów (analiza tekstu)
chronologia w nauczanych treściach;
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz