. ZASADA TRÓJPODZIAŁU WŁADZ
Większość państw opiera strukturę swych organów na tzw. zasadzie trójpodziału władz, której głosicielem był w XVIII wieku francuski prawnik i filozof Charles Louis Montesquieu (1689 -1755) znany pod zlatynizo- wanym nazwiskiem Monteskiusza.
Według zasady trójpodziału władz, w państwie powinny istnieć trzy autonomiczne ośrodki władzy, niezależne od siebie i wypełniające różne zadania: władza ustawodawcza, władza wykonawcza, władza sądow- nicza. Władza ustawodawcza należy do parlamentu, wykonawczą sprawuje głowa państwa i rząd, zaś sądowniczą niezawisłe sądy. Parlament ustanawia prawa, do władzy wykonawczej należy ich realizacja, sądy rozstrzygają spory. Każdy ośrodek władzy jest niezależny od innych, żaden zatem nie może zyskać przewagi i doprowadzić do władzy absolutnej. Owa niezależność stanowi istotę teorii trójpodziału władz. Wspomniana teoria była generalną koncepcją ustroju politycznego francuskiej burżuazji walczącej z absolutyzmem.
W latach powojennych doktryna państw socjalistycznych odrzuciła teorię podziału władz. Według niej organy państwowe dzielą się wprawdzie na organy władzy, administracji, sądowe, prokuratorskie i in., ale organy te nie są od siebie niezależne. Pełnia władzy należy do organów władzy państwowej. Wszystkie inne organy (z zastrzeżeniem niezawisłości sądów) są im ściśle podporządkowane. Podporządkowane są przede wszystkim organy administ- racji państwowej i nie może być mowy o ich niezależności od organów władzy. Istnieje tylko jedna władza państwowa, skupiona w organach władzy. Organy administracyjne działają pod ich kierownictwem i kontrolą. Taka konstrukcja jest wynikiem stosowania zasady jednolitości władzy państwowej.
Obecnie zarówno w sferze myśli prawniczej, jak i praktyki politycznej obserwuje się zdecydowany powrót do zasady trójpodziału władz. W tym kierunku wydaje się ewoluować ustrój polityczny Polski, co znajduje wyraz we wprowadzanych zmianach prawa konstytucyjnego.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)