28. Zasada przekonywania i gwarancje Zasada przekonywania
wynika z art.11KPA , ma w istocie pogłębić zaufanie obywateli do organów państwa i polega na tym, że organ administracji publicznej powinien wyjaśniać stronom zasadność przesłanek którymi się kierował przy załatwieniu sprawy (art.11KPA) po to aby w miarę możliwości doprowadzić do wykonania przez stronę decyzji bez potrzeby użycia środków przymusu. Celem zasady jest to żeby strona nawet jeżeli jest niezadowolona z decyzji była przekonana, że tylko i wyłącznie takie rozstrzygniecie w sprawie mogło zapaść po to żeby uniknąć postepowania przymusowego w drodze egzekucji administracyjnej. Gwarancją jest ten element decyzji art.107KPA który przewiduje jej uzasadnienie (nie tyle uzasadnienie faktyczne ile uzasadnienie prawne), z uwagi na to, że ta część decyzji najbardziej szwankowała (tzn. najczęstszym błędem jaki organy administracji publicznej czynią to, że bardzo dokładnie opisują w jaki sposób doszły do takiej oceny stanu f aktycznego czyli uzasadnienie faktyczne; szwankuje uzasadnienie prawne które sprowadza się w istocie do tego, że organ pisze, że w związku „z tym” na podstawie danego artykułu orzekł jak w sentencji - to nie jest uzasadnienie prawne tylko wskazanie podstawy prawnej które jest innym elementem decyzji; art.107KPA wyraźnie wskazuje, że uzasadnienie prawne sprowadza się do wyjaśnienia podstawy prawnej z przytoczeniem przepisów prawa a więc wskazaniem ich treści bo podanie podstawy prawnej to element poprzedni oraz wyjaśnić dlaczego w świetle treści tego przepisu i takiej dokonanej oceny stanu faktycznego organ nie mógł postąpić inaczej (łatwiejsze przy decyzji związanej). NSA w swoim orzecznictwie podkreśla, że decyzje uznaniowe muszą być tym bardziej uzasadnione a więc trzeba wskazać dlaczego mając to uznanie/ten wybór pomiędzy udzieleniem a nieudzieleniem organ nie udzielił. Nie można ograniczyć się tylko do wskazania przesłanki która pozwala na to bo to jest przesłanka która pozwala na decyzję pozytywną lub negatywną a jest jednocześnie zasada ważenia interesów i w zasadzie należy wydać decyzję dla strony korzystną. A więc trzeba uzasadnić dlaczego jednak w tej sytuacji przy takiej przesłance organ odmawia. Nie należy lekceważyć tej zasady bo sądy administracyjne bardzo dużą wagę przywiązują do kwestii uzasadnienia decyzji; często występuje w połączeniu z wskazaniem innych przepisów, ale bardzo często wskazuje się naruszenie art.107KPA przez to, że brak jest uzasadnienia - ten brak może być naprawiony w postępowaniu odwoławczym, nie ma bezpośredniej gwarancji w postaci przesłanek nieważności bądź wznowienia a więc taka decyzja mogłaby być uchylona np. w trybie art. 155KPA jako decyzja prawidłowa oparta na uznaniu w takiej sytuacji kiedy przepisy przewidywałyby możliwość załatwienia pozytywnego a przede wszystkim taka możliwość istnieje na podstawie przepisów ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi gdzie sąd administracyjny zawsze może skorzystać z przepisu z art.145§1pkt2 - sąd uchyla decyzję jeżeli stwierdzi inne naruszenie przepisów postępowania jeżeli mogą mieć one istotny wpływ na wynik sprawy; np. stwierdzi, że brak uzasadnienia nie pozawala sprawdzić czy organ nie przekroczył granic uznania administracyjnego, czy działał w celu w jakim uznanie zostało mu przekazane.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)