To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Elementy aktu administracyjnego Def. Leońskiego: Akt administracyjny to objaw woli organu administracji publicznej, o charakterze władczym, który kształtuje prawa i obowiązki jednostki w konkretnej sytuacji. Celem aktu administracyjnego jest wywołanie skutków prawnych (tworzy on, zmienia, przekształca prawa i obowiązki) na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. W niektórych pracach uważa się za kwalifikowany akt administracyjny- decyzję administracyjną. Charakteryzuje się ona szczególną formą, w szczególności formą pisemną, mającą przewidzianą przez prawo zawartość treściową i formalną, a także tym, że jest wydawany po przeprowadzeniu sformalizowanego postępowania administracyjnego. Akt administracyjny powstaje w procesie decydowania i można o nim powiedzieć, że jest wnioskiem, konkluzją wyprowadzona z przesłanek prawnych i faktycznych, wzbogaconych czynnikami subiektywnymi. W chwili gdy proces decydowania się kończy, akt administracyjny przyjmuje formalny kształt dokumentu, który nie może być dowolny i jest określony przez przepisy prawa. Art. 104 k.p.a. wymienia pełen katalog elementów, z których powinna się składać prawidłowa decyzja administracyjna. - elementy obligatoryjne . Inne przepisy kodeksu, jak również przepisy wielu ustaw wprowadzają dalsze elementy, wymagane dla niektórych kategorii decyzji jako obligatoryjne lub fakultatywne. Elementy obligatoryjne: Elementy obligatoryjne zawarte w art. 107 k.p.a.: oznaczenie organu administracji publicznej. Element ten służy 2 zasadniczym celom: wskazaniu, że decyzja została wydana przez organ administracji publicznej (a nie przez inny organ, urzędnika lub osobę fizyczną) oraz ustaleniu czy decyzję wydał organ właściwy (kompetentny). Data wydania- jej określenie służy przede wszystkim ustaleniu momentu, od którego decyzja wywołuje skutki prawne, choć przepisy procesowe mogą moment ten odsunąć w czasie. Data wydania pozwala również na określenie stanu faktycznego i stanu prawnego, który powinien być wzięty pod uwagę przy formułowaniu decyzji. (brak daty nie stanowi przesłanki nieważności, stanowi wadę, która może zostać uzupełniona i nie ma bezpośredniego wpływu na obowiązywanie aktu). Oznaczenie strony lub stron. Brak wskazania adresata jest wadą powodującą jej nieistnienie. Zdarza się błąd w określeniu adresata decyzji lub błąd w zakwalifikowaniu danej osoby jako strony, który powoduje obowiązek stwierdzenia nieważności. Powołanie podstawy prawnej. Ma stanowić podstawę oceny aktu administracyjnego z pkt widzenia jego zgodności z prawem. O zgodności tej nie decyduje samo powołanie podstawy prawnej, ale jej obiektywne istnienie. To powołanie przepisów prawnych będących podstawą do wydania decyzji.
(…)
…, lub tym bardziej do uznania jej za akt nieistniejący
Dodatkowe (akcesoryjne) klauzule mają znaczenie dla obowiązywania, bądź utraty mocy obowiązującej aktu. Z ustaw szczególnych zawartych poza k.p.a. i z Ordynacji podatkowej, wynika kiedy akt adm. powinien lub może zawierać inne jeszcze elementy, oprócz tych, które zostały uzanse za niezbędne. Dotyczy to terminów, zalecenia, czy określonych klauzul dodatkowych. Ordynacja…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)