To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawowe różnice między zarządzaniem tradycyjnym a nowoczesnym (lean management) W zarządzaniu lean równolegle stosuje się tych 6 wyżej wymienionych technik.
Metody tradycyjne: Metody lean management: Produkcja - zakłady (ogniwa, wydziały) mocno wyspecjalizowane
- jest ograniczona integracja poszczególnych elementów zarządzania produkcją ( dominują procesy cząstkowe słabo ze sobą powiązana)
- jest długi czas przezbrajania maszyn i urządzeń
- długie czasy cyklu produkcji (maksymalnie długie serie)
- złożone i mało przejrzyste procesy technologiczne
- zakłady o zmiennym procesie i zmiennym profilu produkcji
- bardzo wysoki poziom integracji poszczególnych faz produkcji, polega na tym, że wszyscy orientują się na wytwarzaniu produktów najwyższej jakości
- krótki czas przezbrajania maszyn i urządzeń linii produkcyjnej
- krótkie czasy cyklu produkcyjnego (raczej seria małe i średnie niż bardzo długie)
- uproszczone i bardzo przejrzyste procesy technologiczne
Zaopatrzenie i zbyt - współ[praca z wieloma dostawcami i dążenie do egzekwowania zawartych umów z dostawcami
- dostawy są uzależnione od dostawców i ponieważ nie zawsze są oni rzetelni to przedsiębiorstwo musi magazynować materiały, surowce, półfabrykaty
- odbiorcami są handlowcy, klientela
- odbiorcy wywierają ograniczony wpływ na procesy wytwarzania i innowacje
- długoterminowa współpraca z ograniczoną liczbą bezpośrednich dostawców (nie hurtowników)
- dostawy, terminy dostaw, zakres asortymentowy dostaw są bardzo precyzyjnie określone przez producenta i nie trafiają one do magazynu lecz bezpośrednio do produkcji według reguły just in time
- odbiorców świadomie włącza się w usprawnianie procesów wytwarzania i pyta się ich czego by chcieli
Organizacja kierowania - rozbudowana, hierarchiczna struktura organizacji i formalizacja zależności, podporządkowania i maksymalna centralizacja decyzji
- kierowanie ma charakter kontrolujący
- występuje nadmierny podział pracy i nadmierna specjalizacja
- nie przywiązuje się wagi do szkolenia pracowników, doskonalenia kwalifikacji, ustawicznego uczenia się
- struktura organizacyjna jest z reguły płaska, zależności między komórkami są mało sformalizowane, jest decentralizacja decyzji na szczeblu najwyższym z równoczesnym oddaniem dużej swobody działania jednostkom podległym
- zamiast kontroli kierowanie wspomagające
- zjawisko łączenia pracy, tendencja do pracy zespołowej, uniwersalizacji zadań, rotacji pracowników
- zamiast braku szkolenia jest system permanentnego szkolenia kadry i pracowników
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)