Zarządzanie zasobami ludzkimi

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 1 Zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 2 Zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 3

Fragment notatki:


Zarządzanie zasobami ludzkimi
W procesach gospodarczych zasadniczą rolę odgrywa sprawność zarządzania rozumiana jako skuteczne prowadzenie przedsiębiorstw do celu, zapewnienie mu korzystnej pozycji na rynku, dobrego wizerunku w otoczeniu i osiągnięcia możliwie największych korzyści ze wszystkich zasobów, procesów i informacji, którymi ono dysponuje dzięki wytwarzaniu i sprzedaży wyrobów (dóbr i usług) zapewniających optymalne zaspokojenie potrzeb i życzeń nabywców.
Współczesne zarządzanie staje się najbardziej kreatywną sztuką, której dobre poznanie i opanowanie może znakomicie ułatwić osiąganie sukcesów nawet w warunkach względnej szczupłości zasobów i nasilającej się konkurencji, albowiem nie tylko przewiduje ono przyszłość, lecz również ją tworzy.
Zarządzanie to stawia na zasoby ludzkie, które będą w przyszłości głównym czynnikiem rozwoju i bogacenia się organizacji .
Uważa się nawet, że już dzisiaj staje się ono sztuką mobilizowania i pobudzania energii oraz inteligencji wszystkich przyczyniających się do wypełniania zadań organizacji. Znaczenie zarządzania rośnie zwłaszcza w naszym kraju, wobec podjęcia wielkiego wyzwania, jakim jest przyspieszenie transformacji systemowej gospodarki i powiązania jej ze strukturami zachodnimi.
Uważa się, i nie bez racji, że zarządzanie, jego kompetencja, rzetelność i skuteczność będzie zasadniczo decydowało o szybkości i efektywności dokonywanych zmian - i nie traktuje się tego wcale w kategoriach sloganu, lecz jako imperatyw myślenia oraz działania wszystkich, którzy sprawują jakiekolwiek funkcje kierownicze.
Rosnąca złożoność procesów gospodarowania, ich komputeryzacja i globalizacja stawia coraz wyższe wymagania samemu zarządzaniu. Musi ono uwzględnić coraz więcej zmiennych, większą niepewność i większą zdolność adaptacji firm do nagłych zmian oraz wykorzystania nowych możliwości, które pojawiają się jako okazje .W konsekwencji musi się ono stawać przedsiębiorcze,
nastawione na tworzenie i wprowadzanie innowacji, a nawet twórcze, tzn. musi się wyróżniać oryginalnością i nowatorstwem w poszukiwaniu pomysłów i optymalnych decyzji, lepiej dostosowujących organizację do zmian zachodzących w otoczeniu i na rynku. Zasoby ludzkie uznawane są za centralny element decydujący o sukcesie strategii globalnej. Zarządzanie zasobami ludzkimi niesie obietnicę, że kierowanie ludźmi i traktowanie ich jako zasobu strategicznego pomoże firmie uzyskać przewagę konkurencyjną i doskonałe wyniki. Zarządzanie zasobami ludzkimi polega zatem na możliwie najbardziej efektywnym wykorzystaniu ludzi w formułowaniu strategii i wdrażaniu jej w życie.

(…)

… krajów. Menadżerowie zatrudnieni w filiach muszą być świadomi faktu, iż są oni elementem sieci o zasięgu globalnym, a lokalne decyzje mają swe następstwa dla innych części organizacji.
Istotnym elementem globalnej i transnarodowej strategii zarządzania zasobami ludzkimi jest polityka zatrudnienia. Chodzi mianowicie o obsadzanie stanowisk kierowniczych w kraju jak i za granicą. Jeżeli chodzi o obsadzanie stanowisk kierowniczych za granicą, przedsiębiorstwo działające na skalę globalną ma trzy możliwości. Należy do nich zatrudnianie obywateli kraju macierzystego, obywateli kraju docelowego lub mieszankę obywateli kraju macierzystego, docelowego oraz obywateli innych państw. Na politykę zatrudnienia stosowaną przez organizacje globalne wpływ wywiera kilka czynników, w śród których należy wymienić: cechy charakterystyczne firmy macierzystej, filii, cechy charakterystyczne kraju docelowego. Bez względu na to, jaka polityka zatrudnienia zostanie wybrana, zwykle w firmach międzynarodowych następują liczne przeniesienia międzynarodowe zatrudnionej kadry. Od 25 do 40 procent pracowników oddelegowanych do pracy za granicą w przedsiębiorstwach transnarodowych w Stanach Zjednoczonych ponosi porażkę, co powoduje…
… być na to wyczuleni w taki sposób, by tworzyć sprzyjające warunki dla wyzwolenia potencjału wszystkich osób. Każda osoba, posiadając określone cechy wrodzone, reaguje na niepowtarzalny układ sił wewnętrznych, które wywierają duży wpływ na to, co postanowi uczynić, a czego nie, i w jaki sposób to uczyni. Siły te często nie są uświadamiane przez jednostki. Często bywają mylnie rozumiane lub nieprawidłowo oceniane przez innych. Są to jednak siły które stanowią motor napędzający dokonania danej osoby. Układ tych sił wewnętrznych reprezentowany jest przez indywidualne potrzeby, motywacje, postawy oraz wartości. Jeżeli menadżer nie potrafi dostrzec tych sił wewnętrznych pracownika - a nie jest to łatwe zadanie - i znaleźć drogi, by ukierunkować je w sposób pożyteczny, to prawdopodobnie pracownicy nie będą odczuwać satysfakcji z pracy…
…, a nie kierowanie nimi. Jej głównym celem jest wykorzystanie specyficznych umiejętności i wiedzy poszczególnych pracowników do osiągnięcia wzrostu wydajności pracy.
Rozumienie kraju i rynku.
Firmy europejskie przyjmują bardziej zróżnicowane podejście do rynków światowych, zamiast jednolitej strategii globalnej. Są one też skłonne do poszukiwania bezpiecznych nisz rynkowych i raczej współpracy niż ostrej walki…
… osoby.
Menadżerowie, w dobie globalizacji, powinni wiedzieć, że produktywność organizacji zaczyna się od jej pracowników, którzy wiedzą, czego się od nich oczekuje, jeśli chodzi o wykonanie zadań i współpracę z tym związaną. Kamieniem węgielnym dla produktywnych stosunków z pracownikami jest posiadana przez nich dokładna wiedza o tym, czego kierownictwo i organizacja pragnie i oczekuje . Praca…
… - wszystko to nie wystarcza. Od menadżera wymagana jest bowiem silna osobowość i charakter, a wykształcenie i specjalizacja fachowa stwarzają dopiero ich podstawy. Tylko bowiem taki menadżer potrafi przeobrazić to, co potencjalne, w to, co rzeczywiste, i zwykłych ludzi skłonić do robienia rzeczy niezwykłych. Bibliografia
1. G. Stonehouse, J. Hamill, D. Campbell, T. Purdie, Globalizacja. Strategie i zarządzanie. Felberg SJA…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz