Zarządzanie - wykład 9

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 567
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:


Koncepcja Greinera:
Faza I -organiczne rozwijanie struktury
Faza II - struktura funkcjonalna
Faza III - struktura dywizjonalna, z tym, że jednostki sztabowe funkcjonują na szczeblu kierownika naczelnego
Faza IV - struktura dywizjonalna, z tym, że jednostki sztabowe funkcjonują nie tylko na szczeblu kierownika naczelnego
Faza V - struktura macierzowa, kryzys kompetencyjny
Z modelu Greinera wynika, że w każdej fazie cyklu życia organizacji sprawdza się inne rozwiązanie strukturalne. W małych organizacjach sprawdzają się rozwiązania organiczne, w organizacjach średnich - funkcjonalne, zaś w organizacjach dużych i bardzo dużych - dywizjonalne i macierzowe.
Okres Δt jest przeznaczony na:
neutralizację oporów i obaw towarzyszących każdej zmianie
nabywanie wprawy w działaniu według nowych reguł
dostosowanie się kultury organizacji do zmian w strukturze formalnej
Organiczność struktury organizacyjnej można utożsamiać według Burnsa i Stalkera, według elastyczności.
Joan Woodward wyróżniła trzy następujące typy technologii produkcji w zależności od jej złożoności:
produkcja jednostkowa i małoseryjna
produkcja wielkoseryjna i masowa
produkcja aparaturowa (ciągła). STRATEGIA ZMIANY PODSTAWA WŁADZY ZACHOWANIA MENEDŻERÓW Prawdopodobne skutki:
powolne natychmiastowe
Wymuszanie: wykorzystywanie władzy wynikającej ze stanowiska, aby doprowadzić do zmiany poprzez nakaz i autorytet.
Nagrody
Legalność
Kary
Bezpośrednie wymuszenie i działanie jednostronne
Manipulacja polityczna i działanie pośrednie
Racjonalne przekonywanie: doprowadzenie do zmiany poprzez racjonalne przekonywanie i argumentację empiryczną
Wiedza specjalistyczna
Działanie informacyjne czyli posługiwanie się sprawdzoną wiedzą, wskazanymi faktami i logiczną argumentacją
Dzielenie się władzą: doprowadzenie do poparcia zmiany poprzez osobiste wartości i zaangażowanie
Odniesienie
Działania uczestniczące na rzecz dzielenia się władzą i włączania innych do planowania i wdrażania zmiany
Przewodzenie to oddziaływanie na podwładnych, aby robili to, co robią nie dlatego, że muszą.
Motywacja do pracy jest czynnikiem wyznaczającym poziom, kierunek i trwałość podejmowanych w organizacji wysiłków.
Wyróżnia się trzy następujące podejścia do motywacji:
podejście od strony treści
podejście procesu
podejście oparte na koncepcji wzmocnienia
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz