To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEMAT 11 ZARZĄDZANIE W KONTEŚCIE ZMIAN I W WARUNKACH GLOBALIZACJI Jak zarządzało się do tej pory? Początek XX w :
Ustalono standardowe opisy zawodów i kodeksów pracy.
Odkryto metody planowania i ustalania harmonogramu produkcji.
Zgłębiono tajniki analizy kosztów i korzyści.
Wdrożenie zasad odpowiedzialności bezpośredniej i zarysowanie zrębów szczegółowej kontroli finansowej. Opracowano system premii motywacyjnych.
Utworzono działy kadr.
Opracowano narzędzia ustalania budżetu.
Zaprojektowano strukturę wielodziałowej firmy.
Zwrócenie uwagi na markę. Cel zarządzania - wyeliminowanie nieefektywności.
Wybrane metody zarządzenia
Zarządzanie wiedzą - proces, w wyniku którego organizacja generuje wartość opartą o majątek intelektualny (wykształceni pracownicy).
Zarządzanie wartościami niewymiernymi ; organizacja ucząca się - organizacja, która stwarza swoim członkom możliwość nauki i rozwoju; laboratoria.
Zarządzanie przez jakość (TQM) - filozofia zarządzania; spojrzenie na każdy aspekt działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat projakościowy.
Outsourcing - zlecanie zewnętrznym wyspecjalizowanym podmiotom wszystkich tych działań przedsiębiorstwa, które mogą one wykonać taniej i lepiej niż firma zlecająca.
Kaizen (jap.) - zaangażowanie wszystkich (niezależnie od szczebla) pracowników do poszukiwania pomysłów udoskonalania (usprawniania) każdego z obszarów organizacji.
Franchising (ang.) - umowa na mocy, której za określoną opłatą franczyzodawca zezwala franczyzobiorcy na sprzedaż towarów/usług i technologii pod znakiem handlowym franczyzodawcy.
Reengineering - koncepcja polegająca na radykalnym przeprojektowaniu procesów przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia znaczących ich usprawnień. Koniec podziału na funkcje.
Benchmarking - sztuka odkrywania dlaczego jedne przedsiębiorstwa są bardziej sprawne niż inne oraz twórcze naśladowanie najlepszych rozwiązań.
Zarządzanie strategiczne - nastawione na działalność w długim okresie; wykorzystywanie szans i unikanie zagrożeń (otoczenie); budowanie planów strategicznych i opracowywanie odpowiednich działań dostosowanych do zmieniającego się otoczenia.
Jak zarządza się dzisiaj? „(…) większość rytuałów zarządzania praktycznie nie odbiega od tych sprzed pokolenia czy dwóch. ”
Jak zmienił się świat? Wzrost tempa zmian - firmy nie nadążają za zmianami.
Nowe technologie - osłabienie barier wejścia na wiele rynków.
Rosnące znaczenie sieci wartości
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)