Zarządzanie strategiczne - wykłady

Nasza ocena:

4
Pobrań: 168
Wyświetleń: 987
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie strategiczne - wykłady - strona 1

Fragment notatki:


6. polityka państwa może być protekcjonistyczna lub restrykcyjna
Im bardziej protekcjonistyczna tym wejście trudniejsze i sektor atrakcyjniejszy System planowania w przedsiębiorstwie Planowanie z punktu widzenia horyzontu czasu powinno być planowaniem:
Strategicznym
Operacyjnym
Zarządzanie strategiczne
To decyzje i działania związane z opracowywaniem i realizacją planów, stosownie do założonych celów przedsiębiorstwa
To proces zarządzania nastawiony na formułowanie i wdrażanie strategii, które zapewnią doskonałe dostosowanie się organizacji do otoczenia i osiąganie jej strategicznych celów
To ciągły proces zarządzania zapewniający osiąganie i poprawę wyniku firmy poprzez formułowanie i implementację strategii
Fazy zarządzania strategicznego
Planowanie strategiczne
Misja
Cele
Wybór strategii
Implementacja strategii
Rozwój i adaptacja struktury organizacyjnej
Dostosowanie funkcji
Monitoring
Podejście klasyczne do badania i formułowania strategii
Planowanie finansowe
Roczny budżet
Funkcjonalny punkt ciężkości
Bieżąca kontrola
Planowanie długookresowe
Budżet wieloletni
Analiza odchyleń
Określenie potrzeb finansowych
Statyczna alokacja zasobów
Efektywniejsze planowanie wzrostu
Podejście współczesne (organizacyjne) do badania i formułowania strategii
Planowanie strategiczne - zorientowane na zewnątrz
Rosnące reakcje na rynek i konkurencja
Analiza pozycyjna organizacji i ocena konkurencji
Ocena alternatyw strategicznych
Dynamiczna alokacja zasobów
Interakcyjne opracowania strategii
Zarządzanie strategiczne
Problemy formułowania strategii
Wymiar teoretyczny - Wymiar metodologiczny - problemy wynikające z niewłaściwego doboru metod i technik planowania strategicznego
Wymiar praktyczny
Procesu organizowania
Realizacji założonego celu
Środowiska zewnętrznego/wewnętrznego
Pozyskiwania i analizy informacji
Podejmowania decyzji
Funkcjonowania systemu kontroli
Formułowania i implementacji strategii
Zasady zarządzania strategicznego
Otwartość (globalizacja zachowań przedsiębiorstwa - z punktu widzenia produkcji, dystrybucji…) - najskuteczniejsze są kontakty bezpośrednie oraz wzajemne zaufanie; otoczenie wpływa na organizację, i na odwrót
Kompleksowość - organizacja traktowana jest jako część otoczenia, które składa się z szans i zagrożeń; organizacja determinuje osiąganie sukcesów
Orientacja na przyszłość - zarządzanie, jak i rozwiązywanie problemów powinno być oparte na wizji przyszłości, postęp jest warunkiem rozwoju organizacji


(…)

… dystrybucyjnej - piony scalone lub dywizjonalna
Dostosowanie kultury organizacyjnej
Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi - planowanie zatrudnienia, opracowanie systemu rekrutacji, wynagradzania oraz rozwoju pracowników
Metody portfelowe
Macierz BCG (Boston Consulting Group)
względny udział w rynku - mierzony stosunkiem % udziału w rynku badanego przedsiębiorstwa do udziału tego przedsiębiorstwa…
… rozwoju organizacji
Kreatywność - rozwijanie i inspirowanie pracowników do zdobywania osiągnięć
Orientacja na wynik - ważny jest wynik, nie sposób jego osiągania
Współdziałanie - najważniejsza jest praca zespołowa i współdziałanie pracowników, ale także poszukiwanie konsensusu i negocjowanie
Pojęcie strategii
To określanie celów długookresowych i zamierzeń przedsiębiorstwa, a także wybór kierunków…
… się w jej otoczeniu poprzez właściwą alokację zasobów oraz wykorzystanie posiadanych atutów, który ma na celu realizację misji i wizji firmy oraz osiągnięcie przez nią sukcesu rynkowego
To wzór lub plan, który integruje w organizacji główne cele, obowiązujące polityki i logiki postępowania w zwartą całość. Dobrze sformułowana strategia pozwala nakierować i uplasować zasoby organizacji w trwały układ oparty…
… przedsiębiorstwa
Wypełnienie macierzy BCG (granicę między rynkiem rosnącym a rynkiem ustabilizowanym określamy na poziomie średniej dynamiki wzrostu sektora)
Na koniec dokonanie analizy i oceny portfela produktu badanego przedsiębiorstwa

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz