Zarządzanie strategiczne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 1 Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 2 Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Dr hab. Wojciech Dyduch Wykład 1
Strategia firmy to połączenie zespołów przedsiębiorstwa w schematy zintegrowanych działań dla zdobycia wyraźnej przewagi konkurencyjnej i osiągnięcia celów.
Strategia jest sekwencją działań, które mają doprowadzić firmę do sukcesu (do realizacji misji przedsiębiorstwa).
Miary sukcesu strategicznego:
1/ ilościowe - wartości mierzalne jako cele strategiczne np. wielkość sprzedaży, udział w rynku, wielkość zysku
2/ rentowność kapitału
3/ rentowność sprzedaży
4/ wartość rynkowa firmy
5/ jakościowe: reputacja przedsiębiorstwa (im lepsza reputacja, tym większa wartość firmy), siła marki (Coca Cola ma największą).
Kryteria, które mogą wpłynąć na reputację firmy:
1/ sposób zarządzania (najlepsze metody organizacyjne, technologia)
2/ solidarność finansowa (terminowe regulowanie zobowiązań)
3/ sposób wykorzystania aktywów firmy (czy występuje dźwignia zasobowa)
4/ odpowiedzialność wobec społeczności lokalnej
5/ jakość produktów i usług
6/ innowacyjność (na ile produkty są nowatorskie, lepsze technicznie, czy technologicznie)
7/ zdolność przyciągania, rozwoju i utrzymania utalentowanych osób (selekcja, szkolenia, utrzymanie pracownika w dłuższym okresie czasu)
8/ długookresowy wzrost wartości rynkowej firmy
Misja przedsiębiorstwa odpowiada na pytanie po co firma istnieje, co ją różni od konkurencji, co jest szczególną domeną firmy, jakie ma zamierzenia strategiczne?
Funkcje misji
1/ ukierunkowująca rozwój przedsiębiorstwa - kierunek rozwoju firmy mówi o tożsamości firmy
2/ integrująca - integrować pracowników wokół wartości, którym firma hołduje
3/ promocyjna - misja jest wykorzystywana do promocji i reklamy
Nurty zarządzania strategicznego
Główne założenia:
I. szkoła planistyczne (1950-1960) a/ organizacje dzięki budowaniu planów strategicznych mogą i powinny swoją przyszłość kształtować w racjonalny i uporządkowany sposób
b/ w tworzeniu strategii najbardziej znacząca jest perspektywa prezesa firmy
c/ budowa strategii jest zdyscyplinowanym, formalnym procesem
Etapy w sformalizowanym planowaniu strategicznym:
1.ustalenie celów strategicznych
2.identyfikacja aktualnych celów i strategii
3.analiza otoczenia
4.analiza zasobów strategicznych
5.określenie strategicznych kierunków działania
6.analiza luki strategicznej i określenie zmian

(…)


d/ istnieją 2 fundamentalne strategie prowadzące do sukcesu firmy:
- strategia minimalizacji kosztów
- strategia zróżnicowania
Strategiczna jednostka gospodarcza (SBU) - autonomiczny biznes dużej korporacji, który posiada wszelkie siły i środki do prowadzenia walki konkurencyjnej.
IV. szkoła zasobowa - szkoła kluczowych kompetencji
a/ aby zrozumieć źródła sukcesu organizacji trzeba zrozumieć…

a) relacyjne
-reputacja firmy
-reputacja marki
-sieć kontaktów osobistych
-tajemnice handlowe
-relacje z dystrybutorami
-relacje z dostawcami
-relacje z klientami
-sieć aliansów strategicznych (alians-przymierze, związek między organizacjami, aliant-zawiera aliansy)
b)kompetencje
-wiedza (licencje, patenty)
-doświadczenie
-umiejętności
-kultura organizacyjna
d/ między zamierzeniami firmy i zasobami…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz