W pliku opracowano odpowiedzi na 7 kluczowych tematów, takich jak: wyróżniki atrakcyjności sektora; zasady tworzenia map grup strategicznych; procedura tworzenia strategicznej karty wyników; zalety i wady ograniczenia metod scenariuszowych. A także: metody, którymi można zbadać produkt; definicja segmentu strategicznego.
Notatka przydatna jest na zajęcia prowadzone przez prof. dr hab. Halinę Piekarz, która wykłada przedmiot zarządzanie strategiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
PYTANIA DO EGZAMINU 2011
Wyróżniki atrakcyjności sektora - obecna wielkość sektora
- przyszła wielkość setora
- obecna i przewidywana rentowność sektora
Zasady tworzenia map grup strategicznych
Identyfikacja jak największej liczby kryteriów, które różnicują przedsiębiorstwa w danym sektorze.
Sporządzenie różnych wariantów map strategicznych z użyciem par z wybranej listy kryteriów charakteryzujących przedsiębiorstwa.
Wyznaczenie miejsca każdej firmy w przestrzeni strategicznej.
Narysowanie koła wokół każdej grupy strategicznej, proporcjonalnego do wielkości grupy (kryterium jest udział w sprzedaży sektora danej grupy strategicznej).
Procedura tworzenia strategicznej karty wyników (tu nie jestem pewna na 100% czy to o to chodzi)
Są 4 wyróżniki na postawie których powstaje karta:
- perspektywa finansowa- mierzy obecny stan finansowy firmy, ukazuje korzyści jakie przedsiębiorstwo oferuje swoim właścicielom
- perspektywa klienta- wskazuje źródła sukcesu, jakimi są pozycja rynkowa i podejście marketingowe ukazując działania niosące klientom firmy
- perspektywa procesów wewnętrznych- identyfikowane są działania i procesy kluczowe dla realizacji celów strategicznych oraz wskazywane obszary w których istotne jest dalsze doskonalenia
- perspektywa uczenia się i wzrostu - zawiera cele i mierniki odnoszące się do kapitału ludzkiego, systemu organizacji, itp.
Zalety i wady ograniczenia metod scenariuszowych
Zalety:
-Potrzeba zmiany
- wspomaganie znaczenia celów
- zwiększenie skuteczności decyzji strategicznych
- odkrywanie słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa
- odkrywanie mechanizmu dynamiki przedsiębiorstwa
Wady:
- kosztowny
- przeznaczony dla bardzo dużych firm
- wymaga kreatywności i twórczości - wymaga dużego doświadczenia własnych specjalistów a także konieczność pomocy ekspertów z zewnątrz
- może się zdarzyć tak ze żaden z opracowanych scenariuszy nie będzie pasowal do rzeczywistości
Metody którymi można zbadać produkt
- analiza SWOT
- metody portfelowe
- cykl zycia produktu i technologii
- kluczowe czynniki sukcesu
- bilans strategiczny
2 pytania analizy konkurencji (nie wiem czy to to bo tu mam 3 pytania)
1.Jaka jest atrakcyjność badanego sektora dla przedsiębiorstwa?
2. Które sektory, w jakich działa przedsiębiorstwo, stwarzają możliwość rozwoju?
3. Jakie nowe sektory mogą w przyszłości stanowić pole działania dla przedsiębiorstwa?
Definicja segmentu Segment strategiczny to wyodrębnione z działalności przedsiębiorstwa jednorodne produkty i rynki, które charakteryzują się tą samą kombinacją kluczowych czynników sukcesu i wymagają szczególnych umiejętności i zasobów do prowadzenia walki konkurencyjnej. Każdy segment strategiczny stanowi specyficzny obszar konkurencji, mający inny zestaw konkurentów, dostawców i klientów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)