Założenia filozofii Platona

Nasza ocena:

3
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1372
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Założenia filozofii Platona - strona 1 Założenia filozofii Platona - strona 2 Założenia filozofii Platona - strona 3

Fragment notatki:

ZESTAW 27 64. Przedstaw założenia filozofii Platona. Wskaż na jej znaczenie dla późniejszego rozwoju filozofii. Wyjaśnij znaczenie pojęcia transcendentalizm. (ad. Pierwsza część zestawu - Platon) Platon (427 - 347 p.n. e.) naprawdę nazywał się Arystokles. Wychowywał się w rodzinie arystokratycznej. Urodził się w Atenach. Pędził beztroskie życie. Zmienił swój sposób życia dopiero gdy spotkał Sokratesa. Platon uważał Sokratesa za swojego mistrza, starał się uporządkować jego myśli. Platon dużo pisał. Jego teksty to dialogi i listy („Państwo” „Prawda” „Obrona Sokratesa”).
NAUKA O IDEACH
Wszystko co jest - jest rzeczą . Pojęcia nazywają rzeczy ale nimi nie są. W stosunku do rzeczy są pewnym uogólnieniem. Platon wprowadził jeszcze trzecią pozycję w tym porządku: rzeczy - pojęcia - idee
Platon zastanawiał się co jest tą rzeczywistością, którą poznajemy przez pojęcia. Jeśli pojęcia zwierają wiedzę to muszą mieć jakiś przedmiot rzeczywisty. Ale co jest tym przedmiotem? Rozumował tak: własnością pojęć jest jedność i stałość. Przedmioty wedle których pojęcia są urobione muszą mieć te same właściwości co pojęcia. Tymczasem wszystkie rzeczy jakie znamy z doświadczenia, właśnie tych cech nie posiadają, są bowiem złożone i zmienne. Stąd wniosek: nie rzeczy są przedmiotami pojęć. Zastanówmy się więc co jest przedmiotem pojęcia „piękna”? Nie są nim rzeczy piękne które są zmienne i różnorodne. Pozostaje nam przyjąć, że jest to jakieś nie znane nam z bezpośredniego doświadczenia piękno, które jest zawsze jedno i niezmienne. Rzeczy piękne są przedmiotem nie pojęć, lecz postrzeżeń, przedmiotem zaś pojęcia jest - „samo piękno” albo, jak Platon niekiedy mówił: :idea piękna”. I podobnie rzecz ma się ze wszystkimi innymi pojęciami: muszą one mieć swój przedmiot, przedmiotem tym zaś nie mogą być rzeczy, lecz musi nim być jakiś inny byt, którego cechą jest niezmienność. Takie rozumowanie skłoniło Platona do przyjęcia, że istnieje byt, który bezpośrednio jest dany. Ten odkryty przez się byt nazwał ideą. Idej jest wiele, stanowią odrębny świat. Stosunki zachodzące między nimi są takie jak te, co zachodzą między pojęciami. Jak pojęcia stanowią hierarchię nadrzędnych i podrzędnych tak też ustrój świata idej jest hierarchiczny, od niższych do coraz ogólniejszych i wyższych, aż do najwyższej idei: idei dobra. Idee są wzorem dla rzeczy. Realnym bytem są idee. Rzeczy są odbiciem idei. Rzeczy są zmienne a idee niezmienne. Rozwiązanie dualistyczne : Platon przyjmował, że istnieje nie jeden a dwa rodzaje bytu: byt poznawany przez zmysły i byt poznawany przez pojęcia, zniszczalny i wieczny, zmienny i niezmienny, realny i nierealny,

(…)

… TRANSCENDENTALIZM
Pojęcie to wprowadził Immanuel Kant. Wiąże się ono z kwestią poznania. O filozofii transcendentnej filozof ten pisał w swoim dziele „Krytyka czystego rozumu”. Transcendentnym nazywał wszelkie poznanie, które zajmuje się w ogóle nie tyle przedmiotami, ile naszym sposobem poznawania przedmiotów. Transcendentalny (słowo to może być stosowane zamiennie z: transcendentny) znaczy tyle co wykraczanie…
… jego szkole (założył on Akademię w Gaju Akademosa). Jednakże dość prędko przyszedł jego czas. Jeszcze przed końcem ery starożytnej nastąpił przewrót uczuć i przekonań, rzeczy doczesne i zmysłowe straciły na wartości wobec wiecznych i nadzmysłowych, zewnętrzne wobec wewnętrznych, ludzkość nawróciła się na platonizm. Ostatnie wieki filozofii starożytnej od I w. p. n. e. są pod przemożnym wpływem Platona…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz