To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zależność n = f(s) n idealny bieg jałowy
stan zwarcia
0 S
S 1
zakres pracy zakres pracy zakres hamowania
prądnicowej silnikowej przeciwprądem
Obrazem graficznym jest linia prosta.
I. Zakres pracy prądnicowej występuje wtedy, gdy wirnik maszyny jest napędzany zgodnie z kierunkiem wirowania pola magnetycznego z prędkością większą od synchronicznej Występuje podczas opuszczania ciężaru. Opadający ciężar napręża wówczas wirnik silnika zgodnie z kierunkiem wirowania pola magnetycznego. Występujący przy tym moment jest momentem hamującym opadanie ciężaru. Poślizg przybiera wartości ujemne s 1;
Prędkość obrotowa magnetycznego pola wirującego
f - częstotliwość 50Hz;
p - liczba par biegunów uzwojenia stojana;
Aby zmienić zwrot prędkości obrotowej pola magnetycznego należy zamienić ze sobą dwa dowolne przewody fazowe układu zasilającego. Oś będzie się kręcić w drugą stronę.
Zależność Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę strumienia polega na włączeniu w obwód wzbudzenia rezystora i regulowaniu jego rezystancji R. Przez zmianę rezystancji Rr zmienia się prąd wzbudzenia, a więc strumień . Przy wzroście prądu wzbudzenia wzrasta strumień , a prędkość obrotowa n maleje.
Zależność Ma przebieg zbliżony do hiperboli. Największy możliwy w praktyce zakres regulacji prędkości obrotowej przez zmianę strumienia oznaczony jako iloraz n max i n min wynosi ok. 3. Regulacja ta w silnikach bocznikowych jest regulacją ekonomiczną, gdyż prąd wzbudzenia wynosi zaledwie kilka procent prądu pobieranego przez silnik, dzięki czemu straty w rezystorze regulacyjnym są małe w stosunku do mocy silnika.
M = f ( s ) M
(…)
…. Zakres hamowania przeciwprądowego występuje wówczas, gdy wirnik wiruje w przeciwną stronę niż ta w którą wiruje pole magnetyczne.
Z zależności , wynika, że n < 0, poślizg s > 1;
Prędkość obrotowa magnetycznego pola wirującego
f - częstotliwość 50Hz;
p - liczba par biegunów uzwojenia stojana;
Aby zmienić zwrot prędkości obrotowej pola magnetycznego należy zamienić ze sobą dwa dowolne przewody fazowe…
… < S < 1 S > 1
zakr. pracy prądnicowej silnikowej hamowania przeciwprądowego
Krzywa pracy ma w zakresie pracy silnikowej ekstremum przy poślizgu Sk zwanym poślizgiem krytycznym. W zakresie pracy prądnicowej (s < 0) jej przebieg jest identyczny jak przebieg krzywej dla zakresu pracy silnikowej. W celu znalezienia poślizgu krytycznego należy policzyć pochodną momentu względem poślizgu i przyrównać ją do 0.
Dla , otrzymuje się , podstawiając wartość poślizgu do wzoru na moment oblicza się wartość maksymalną momentu.
M Wartość maksymalna momentu nie zależy od rezystancji wirnika, lecz od rezystancji , częstotliwości f i od kwadratu napięcia U . Przy poślizgu S = 0 (idealny bieg jałowy) moment elektromagnetyczny jest równy zero, a przy poślizgu s = 1 (stan zwarcia) silnik rozwija moment rozruchowy M…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)