To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
. Zakres przedmiotowy postępowania jurysdykcyjnego Art. 1.Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie: 1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1,
postępowanie w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między innymi organami państwowymi i innymi podmiotami, które są z mocy prawa lub na mocy porozumień powołane do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnej, a także postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń oraz postępowanie w sprawach skarg i wniosków . W ustawie tej znalazły się także dwa artykuły, będące przepisami szczególnymi w sprawach ubezpieczeń społecznych. W postępowaniu administracyjnym Zakaz reformationis in peius - Art. 139. Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba, że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub rażąco narusza interes społeczny. Przewiduje zakaz pogarszania sytuacji odwołującego się. Instytucja ma chronić stronę, żeby nie bała się wnosić środków zaskarżenia, bo postępowanie odwoławcze jest oparte o zasadę skargowości i rozporządzalności. Tylko ona decyduje o tym czy uruchomi to postępowanie. Że by potem nie pluła sobie w brodę, po co uruchomiła to postępowanie i wlepiono jej jeszcze wyższe obciążenie. Im większa możliwość zagrożenia dla strony tym bardziej ta instytucja ma bardziej chronić. Ten zakaz nie jest pełen, bo jest możliwość pogorszenia sytuacji strony. Jeżeli w postępowaniu uczestniczą różne strony, jeżeli jedna wnosiła odwołanie, to ten zakaz chroni ją, a nie pozostałe strony. To ich problem, że nie wnosiły. Od lat toczy się dyskusja i ustawodawca nie rozstrzyga tego, co oznacza ta druga część tego art. Cz musi być i rażące naruszenie prawa i rażące naruszenie interesu społecznego, że oznacza to w gruncie rzeczy spójnik i tylko pozwala nam na pogorszenie sytuacji strony; czy wystarczy samo rażące naruszenie interesu społecznego bez jakiegokolwiek naruszenia prawa, żeby można było pogorszyć naszą sytuację. Sądy różnie to traktują. Przynajmniej wiadomo, co to jest rażące naruszenie prawa, gdyż jest to przesłanka nieważności( 156§1 pkt 2) Wskazuje się trzy stanowiska: 1. Jest to takie naruszenie przepisu jasnego, oczywistego, niebudzącego wątpliwości; 2. Może być to naruszenie przepisu, który podlega wykładni, jest wątpliwy, ale jego naruszenie powoduje skutki nie możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia zasady praworządności;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)