Zagraniczne systemy medialne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 336
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zagraniczne systemy medialne - wykład - strona 1 Zagraniczne systemy medialne - wykład - strona 2 Zagraniczne systemy medialne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

ZAGRANICZNE SYSTEMY MEDIALNE FORMY WŁASNOŚCI MEDIÓW. Można wyróżnić trzy podstawowe formy własności mediów: państwową, prywatną i społeczną . Wszędzie za wyjątkiem małych państw dominuje własność prywatna. Własność państwowa jest ograniczana, a w Niemczech ta forma własności jest prawnie zakazana. Mimo tego zakazu i w Niemczech i w innych państwach istnieją państwowe stacje skierowane do odbiorców zagranicznych. W Europie jest żywsza niż w USA tradycja wpływa państwa na media. Istnieje też media jako instytucje użyteczności publicznej, których celem nie jest działalność komercyjna, lecz pełnieni różnych funkcji społecznych. Własność społeczna może mieć najwięcej odmian. Media mogą należeć do partii, organizacji religijnej, samorządów lokalnych itp. Własność prywatna jest najpowszechniejsza i najbardziej rozbudowana. Krytykowana za prowadzenie do koncentracji, komercji, nie dbanie o interes społeczny. FORMY WŁASNOŚCI MEDIÓW AMERYKAŃSKICH. Na rynku prasowym dominują grupy i koncerny prasowe. Koncerny występują tam w postaci chains ( umiejscowienie w jednej dziedzinie wydawniczej ) lub conglomerats (zaangażowane w różne dziedziny przemysłu). Istnieją koncerny zdominowane przez jednostkę Murdoch, Hearst, lub rodzinę ( Ochs-Salzburger, Graham ), koncerny, których właścicieli dzieli się między wielu udziałowców. Istnieją komercyjne i niekomercyjne sieci radiowe. Komercyjne: NBC, CBS, MBS, ABC. Niekomercyjne: American Public Radio, National Public Radio. Komercyjne sieci telewizyjne: NBC-TV, CBS-TV, ABC-TV. Oprócz tego działa telewizja publiczna Public Broadcasting Service.
FORMY WŁASNOŚCI MEDIÓW BRYTYJSKICH. Wydawaniem prasy zajmują się kompanie i grupy prasowe. Jeśli chodzi o radio to w UK mamy BBC, które utrzymuje się wyłącznie ze składek abonamentowych, no i stacje komercyjne (dualizm). Telewizja publiczna to BBC nadająca dwa programy ogólnokrajowe- BBC 1, BBC2. Oprócz tego mamy telewizje komercyjne zrzeszone w federacyjną strukturę ITV. Prywatna forma własności jest trzymana w ryzach regulacjami narzuconymi w interesie publicznym.
FORMY WŁASNOŚCI MEDIÓW FRANCUSKICH. We Francji, zamiast dominującej własności prywatnej, jak w krajach anglosaskich, spotykamy rozmaite stowarzyszenia wytwórców, kapitał państwowy, własność organizacji społeczno-politycznych, religijnych itp. Jako, że tu prywatyzacja mediów rozpoczęła się od 1982 roku nie powstały we Francji koncerny na miarę tych obecnych w USA czy w UK. Koncentracja nie doprowadziła tu do takiej unifikacji form własności. Istnieją obok siebie wszystkie możliwe formy własności mediów: koncerny, partie, organizacje wyznaniowe (Bayard Presse),samorządy itp. Publiczne radio to Radio France. Programy ogólnokrajowe nadawane są przez France-Inter, France-Culture, France-Info, Radio-Bleu, FIP. Ponadto działa 47 stacji lokalnych oraz 1740 prywatnych. We Francji działają dwa państwowe kanały telewizyjne: Antenne 2 i France Region 3. Telewizje prywatną reprezentują we Francji: Canal Plus, TF1, M6.


(…)

… każdego do swobody wypowiedzi i zachowania prywatności i możliwości prostowania informacji z mediów. Istnieje także komisja do spraw telewizji niezależnej, która ingeruje w działalność telewizji prywatnych.
FRANCJA - kolebka myśli liberalnej, w tym wolności prasy - już w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela, potwierdzona w Konwencji Praw Człowieka z 1950 roku. Wolność jest ograniczona wolnością…
… prasy jest nienaruszalnym prawem (obrońca podczas rozprawy sądowej), Radio Authoris i ITV Commision
ROSJA - 1990 roku ustawa zniosła cenzurę i zagwarantowała wolność mediów, niezależność polityczną. Izba Sądowa nadzoruje działalność mediów.
FRANCJA - 1789 - Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela; 1950 - Europejska Konwencja Praw Człowieka (art.10); od 1989 roku - CSA (Rada Środków Audiowizualnych…
…)
Argumenty i Fakty , 32mln
Publicystyczne: Die Zeit, Bayer Kurier
Spectator
Time (1933)
Le noveul Obseroteur, 1964, lewicowe, 400 000
Moskowskije Nowosti, lata 30.XXw.,popiera zmiany
Społeczno - polityczne: Der Spiegel (1MLN), Fokus
Music Journal
Newsweek
Le Point, prawicowe, Hachette
Liternaturnaja Gazeta, 1930r., literatura i społeczeństwo
Ogólno informacyjne: Der Stern, Quick
Economist 500 000 egz…
… z nich to: Daily Mail and General Trust PLC, kontrolujący około 55 tytułów (m.in. Daily Mail), Trinity Mirror, kontrolująca jeden dziennik ogólnokrajowy (Daily Mirror), News International PLC, Newspaper Publishing PLC (m.in. The Independent). Najpopularniejsza gazeta niedzielna w Wielkiej Brytanii- News of the World, wydawana jest przez News International Roberta Murdocha. W rękach Murdocha jest także na przykład…
… Timesa, wielki przegrany w wojnie cenowej (toczona przez dwóch wielkich „baronów” prasy brytyjskiej- Murdocha i Blacka) Tytuł konserwatywny, bliski prawemu skrzydłu Partii Konserwatywnej. W 1985 roku kupiony przez Conrada Blacka. The Independent- Umiarkowanie konserwatywna gazeta kierowana do środowisk inteligenckich. Przeciętny nakład- poniżej 300.000 egzemplarzy. Wielki przegrany wojny cenowej. The…
… Spectator, polityczno-informacyjny The Music Journal, gospodarczo-polityczny The Economist. The Economist- Założony w 1843 roku, od lat cieszy się opinią prestiżowego magazynu o międzynarodowej renomie. Nakład przekracza 0.5 miliona egzemplarzy, a czytelnicy to wpływowi ludzie ze świata biznesu i polityki. Pismo jest własnością The Economist Newspapers Ltd. i jest najbardziej znanym i cenionym na świecie…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz