Systemy Medialne w UE - Wielka Brytania - system liberalny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 483
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy Medialne w UE - Wielka Brytania - system liberalny - strona 1 Systemy Medialne w UE - Wielka Brytania - system liberalny - strona 2 Systemy Medialne w UE - Wielka Brytania - system liberalny - strona 3

Fragment notatki:

Wielka Brytania - model liberalny
Zasady konstytucyjne:
wolność słowa
prawo do swobodnego zbierania, rozpowszechniania i przetwarzania informacji.
Wolność słowa podlega ograniczeniu m.in. ze względu na interes publiczny, ochronę prywatności, ochronę powagi sądu, bezpieczeństwo narodowe, ochronę praw osób czy ochronę informacji poufnych.
Ochrona informacji urzędowych istotnych dla bezpieczeństwa narodowego; dziennikarz, który dopuszcza się powtórzenia informacji chronionej jest ścigany z mocy prawa. Postępowanie wobec dziennikarza jest wszczynane jeżeli dalsze rozpowszechnianie informacji może powodować szkody lub jest działaniem celowym.
Dopuszczalna jest każda forma własności mediów - państwowa, społeczna, prywatna. Wysoki stopień koncentracji mediów.
Rynek mediów WB:
prasa drukowana (kilkanaście gazet ogólnokrajowych); przykładowe dzienniki prestiżowe: the Daily Telegraph, the Times (konseratywne), The Independent, The Guardian (lewicowe); czasopisma lekkie: Women, programy telewizyjne
radio
telewizja
The Times: konserwatywny, nakład ok.. 650 tys.
założony przez Johna Waltera w 1785
początkowo wydawany pod nazwą The Daily Univesal Register (do 1788)
od 1931 kolorowe fotografie
zaprojektował czcionkę Times New Roman (1932)
od 1981 należy do News Corporation (Rupert Murdoch)
obecnie zatrudnia ok. 280 dziennikarzy
Times posiada wiele dodatków tematycznych (na stałe biznesowy i sportowy).
The Daily Telegraph
Konserwatywny
konkurent Timesa (w latach 90 wojna gazetowa)
Nakład ok. 930 tys. założony przez płk. Arthura Sleigha w 1855 w Londynie
był pierwszą penny Press („gazeta za grosik”)
jego komentatorami byli m.in. Churchill i Thatcher
Od 1961 wychodzi siostrzany The Sunday Telegraph
należy do Telegraph Media Group Limited
The Guardian zbliżony do Partii Pracy (1821, Manchaster Guardian początkowo był tygodnikiem, od 1855 dziennik i wtedy związał się z PP)
od 1961 dodatkowa siedziba w Londynie
jako pierwszy wydawany w kolorze
należy do Guardian Media Group
ukazuje się sześć razy w tygodniu.
The independent
Niezależny
nakład 180 tys.
wydawany od 1986 w Londynie - mały bo okazało się , że Brytyjczycy wolą gazety z jasno określonymi sympatiami politycznymi
należy do Independent Group (?)


(…)

… independent
Niezależny
nakład 180 tys.
wydawany od 1986 w Londynie - mały bo okazało się , że Brytyjczycy wolą gazety z jasno określonymi sympatiami politycznymi
należy do Independent Group (?)
Financial Times prestiżowy dziennik ekonomiczny
nakład 450 tys.
wydawany od 1888 w Londynie
Od 2000 ukazuje się też w wersji niemieckojęzycznej
należy do Pearson Ltd
Dzienniki bulwarowe - Daily Mirror, Daily Express…
…, sensacje; sport, porady, uproszczona polityka
Daily Star nakład 770 tys.
od 1978
laski na okładce
Sensacje
należy do Express Newspaper
Prasa niedzielna: news of the Word, the Observer (najstarsza gazeta niedzielna - 1971)
przykłady czasopism: Lifestyle, the artist, the lancet
Media elektroniczne
BBC (1922) - nadawca publiczny; do bbc należą m.in. Animal Planet, wersje America, Canada, News, Kids…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz