Dzienniki brytyjskie - podział

Nasza ocena:

3
Pobrań: 455
Wyświetleń: 1582
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dzienniki brytyjskie - podział - strona 1 Dzienniki brytyjskie - podział - strona 2 Dzienniki brytyjskie - podział - strona 3

Fragment notatki:

Dzienniki brytyjskie: The Times, The Daily Telegraph, The Guardian, The Independent. WPROWADZENIE Obraz brytyjskiej prasy codziennej i niedzielnej jest dość ustabilizowany. Zawężając ten obraz w mojej pracy do czterech tytułów, warto zaznaczyć, ż e oprócz nich istnieje jeszcze sześć dzienni ków o zasięgu ogólnokrajowym, jedenaście niedzielnych gazet oraz około 1280 tytułów lokalnych i regionalnych, w tym około 100 dzienników, co ciekawe, w większości wieczorowych. LONDYŃSKIE REDAKCJE Wszystkie cztery tytuły, którymi będę się zajmował w tej pracy wydawana są, choć nie zawsze od samego początku swojego istnienia, w Londynie. Istnieje kilka powodów takiego stanu rzeczy. Pierwszym jest oczywiście tradycyjnie mocna pozycja brytyjskiej stolicy jako szczególnie ważnego ośrodka politycznego i gospodarczego, centrum władzy i źródła najważniejszych decyzji. Aby pozyskać najważniejsze informacje należy być w centrum wydarzeń, a co za tym idzie, umieścić siedzibę redakcji w Londynie. Drugim powodem jest niewielki obszar Zjednoczonego Królestwa, na którym codzienna prasa londyńska może być łatwo rozpowszechniana bez obawy dezaktualizacji. Kolejną przyczyną takiego umiejscowienia redakcji jest jakość stołecznej prasy. Absolutnie dominuje ona na rynku, jest najczęściej cyt owana prasą w Wielkiej Brytanii i jest najlepiej poinformowana o tym , co si ę dzieje poza granicami państwa. To także tu pracują największe gwiazdy publicystyki, przyciągane wysokim nakładem tej prasy oraz oczywiście pieniędzmi, których najwięcej mają właśnie londyńskie wydawnictwa. Ś rodki finansowe można uzna ć za powód czwarty, gdyż reklamodawcy cenią sobie londyńskie pisma o szerokim zasięgu. Jednak ten punkt jest dość dyskusyjny ze względu na najnowsze trendy w reklamie . Obecnie preferuj e się odejście od reklamy totalnej na rzecz segmentacji rynku. Oznacza to, że reklamodawcy szukając konkretniejszego odbiorcy coraz więcej wydają na reklamy i ogłoszenia w prasie lokalnej i regionalnej. Niektóre badania wykazują nawet, że obecnie ta prasa zarabia na reklamach więcej od prasy ogólnokrajowej. NAKŁAD I FORMAT (POZYCJA I PRESTIŻ) The Daily Telegrap h uplasował się dopiero na piątym miejscu klasyfikacji dzienników brytyjskich o największym nakładzie (pierwsze było „Sun” ze średnim nakładem 3 , 268 , 449 egzemplarz y w pierwszej połowie 2005 roku ). Jest to pierwszy z prestiżowych dzienników w tej klasyfikacji. Jego nakład zmniejszył się jednak w tym okresie o blisko 2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Do niedawna The Daily Telegraph przekraczał nakład miliona egzemplarzy, wielkość wydawałoby się nieosiągalną dla renom owanych dzienników skierowanych do elit. Obecnie jednak nakład ten wynosili jedynie około 850 tysięcy egzemplarzy.

(…)

… Golka, Ewa Stasia-Jazukiewicz „Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej", Elipsa, Warszawa 1995r. Janusz Adamowski "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego", Oficyna Wydawnicza ASPRA_JR, Warszawa 2005
Magazyn „Press”
Internet:
MediaRun.pl
Wikipedia
Oficjalne witryny: The Times, The Guardian, The Independent, The Daily Telegraph
Dane pochodzą z książki Janusza Adamowskiego "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego”.
Dane pochodzą z książki Janusza Adamowskiego "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego”.
Informacje zaczerpnięte z książki „Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej" Janusz Adamowski, Bartłomiej Golka, Ewa Stasia-Jazukiewicz.
Źródło: pl.wikipedia.org
Źródło: pl.wikipedia.org
Źródło: magazyn „Press”
Dane pochodzą z książki Janusza Adamowskiego "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego”.
Dane pochodzą z książki Janusza Adamowskiego "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego”.
Informacje zaczerpnięte z książki „Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej" Janusz Adamowski, Bartłomiej Golka, Ewa Stasia-Jazukiewicz.
Źródło: pl.wikipedia.org
Źródło: Media.Run.pl
Dane pochodzą z książki Janusza Adamowskiego "Narodziny czwartej władzy: geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego”.
1

… ten został założony przez Johna Waltera, który był też przez 24 lata redaktorem naczelnym. Początkowo jego nazwa brzmiała The Daily Universal Register. Od 1 stycznia 1788 ukazuje się pod nazwą The Times, powstał jednak trzy lata wcześniej. Wydawanie tego tytułu nie byłoby możliwe bez likwidacji cenzury, która nastąpiła na wyspach w 1695 roku. Od tego czasu znacząco wzrósł popyt na druki informacyjne, co przyczyniło…
… roku przekształcono go w dziennik. Od 1961 r. jest wydawany również w Londynie. Wieloletnim właścicielem i redaktorem naczelnym (1872-1929) był C.P. Scott, który to nadał temu tytułowi umiarkowanie lewicowy charakter.
Dziennik ten prezentuje poglądy liberalno-lewicowe, zbliżone do Partii Pracy. Zrozumienie podstawowych założeń i poglądów tej partii pozwoli na poznanie charakteru dziennika The Guardian. Partia…
…-liberalnym profilu. W niedzielę wydawana jest jako The Sunday Telegraph. Obecnie jest umiarkowanie konserwatywna, wyrażająca poglądy bliskie Margaret Thatcher, wcześniej była natomiast silnie prawicowa. The Daily Telegraph wydawany jest od 1855 w Londynie, początkowo pod nazwą „The Daily Telegrach and Courier”. Od 1961 roku wychodzi siostrzany Sunday Telegraph. W 1937 został połączony z założonym w 1772…
… Independent. Najwyższą pozycje pod względem jakości zajmuje natomiast niewątpliwie Financial Times, a z interesujących nas dzienników, The Guardian oraz The Independent. Czytelnicy i medioznawcy gorzej oceniają wspomniane już The Daily Telegraph i Timesa.
Omawiane dzienniki posiadają również swoje wydania niedzielne. Wśród prasy dnia siódmego również czołowe miejsca zajmują tabloidy, z flagowym tytułem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz