zagadnienia zarządzania strategicznego czII

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 966
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
zagadnienia zarządzania strategicznego czII - strona 1 zagadnienia zarządzania strategicznego czII - strona 2 zagadnienia zarządzania strategicznego czII - strona 3

Fragment notatki:


Pyt.1 Jakie są główne wybory strategiczne konstytuujące strategię? W jaki sposób są ze sobą powiązane? W jaki sposób wybory te wpływają na sposób radzenia sobie z konkurencją? Czy firma może sprawnie działać nie podejmując takich wyborów? Zilustruj przykł a dami historycznymi i / lub sukcesów i porażek polskich firm. Strategia jest czymś co ma fundamentalny wpływ na życie lub śmierć, na sukces lub na porażkę firmy. Dlatego każdy menedżer musi odpowiedzieć na trzy fundamentalne pytania strategiczne aby zrozumieć czy i jak firma oferuje odbiorcom zaspokojenie ich potrzeb. Są to pytania o:
sens istnienia firmy dzisiaj i jej wizję funkcjonowania w przyszłości
rynki i produkty
dominujący model działania.
Odpowiedzi na te pytania są właśnie STRATEGICZNYMI WYBORAMI.
WIZJA FIRMY Sens istnienia firmy w długim okresie, obraz przyszłości firmy, który uczestnicy firmy chcą wykreować. „Skąd przychodzimy? Czym jesteśmy? Dokąd idziemy?” W wysoko rozwiniętych gospodarkach zakłada się dzisiaj, że wypracowanie dalekosiężnej wizji przyszłości firmy jest nie tylko potrzebne - jest niezbędne. Wielu przedsiębiorców i menedżerów nie poświęca ani czasu ani wysiłku na wypracowanie koncepcji przyszłości firmy, idą drogą którą wyznaczają ograniczenia otoczenia, konkretne szanse oraz dotychczasowa przeszłość firmy. Niekoniecznie musi to być błędem.( SONY zaczynał od słodzonych zup, kijów do minigolfa, linijek i garnków do gotowania ryżu). Są firmy, które głownie powielają swoje istnienie z racji stabilizacji rynków na których działają i wychodzi im to bardzo dobrze. Wiele firm uważa za soją wizję osiąganie zysku co jest z kolei myleniem środków i celów. Nawet jeśli nie można od razu sformułować misji trzeba sobie systematycznie zadawać to pytanie.
RYNKI I PRODUKTY Innowacyjne zdefiniowanie rynków, nie tylko przez pryzmat odbiorców, ale i konkurentów. Wybór rynków ma wiele aspektów i podtekstów. Prawdziwa sztuka polega na tym, aby zdefiniować go innowacyjnie. Firmy inteligentnie budujące strategię, wybierają swoich konkurentów oraz sposób radzenia sobie z nimi. Cztery opcje wyboru i radzenia sobie z konkurencją ( jednocześnie odpowiedź na trzeci człon pytania ) to: konfrontacja konkurencyjna
budowa niszy rynkowej
strategia unikania konkurencji
kooperacja
1. Konfrontacja konkurencyjna Polega ona na tym, że firma decyduje się na taką obsługę rynku, która prowadzi do bezpośredniej konkurencji z dostawcami identycznych lub podobnych wyrobów i usług. Istota polega na stworzeniu widocznej dla konsumenta przewagi swojej oferty nad innymi ofertami. Punktem wyjścia jest ocena sytuacji dostawców i odbiorców oraz wybór metod i instrumentów walki konkurencyjnej przy czym nie ma ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz