To tylko jedna z 64 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA • problemy definicyjne; mnogość definicji • społeczny wizerunek psychologi (spostrzeganie psychologi i psychologów w społeczeństwie; środki masowego przekazu; wydawnictwa naukowe, popularnonaukowe i pseudonaukowe) • metoda naukowa a doświadczenie osobiste (zjawisko fałszywej powszechności) Założenia i podstawowe problemy psychologii jako nauki • Porządek w przyrodzie • Determinizm • Empiryzm • Zależność między psychiką a organizmem • Dziedziczenie i środowisko (natywizm i enwironmentalizm) • Natura człowieka (dobry/zły) • Uniwersalne prawa i wyjątkowość jednostki (podejście idiograficzne i nomotetyczne) • Dyspozycje i sytuacje Cele psychologii • opisywanie • wyjaśnianie • przewidywanie • kontrola • podnoszenie jakości życia Pułapki • korelacja a przyczynowość • liczebność próby • wycinkowe dane • zasada nieoznaczoności Heisenberga (zmiana zachowania pod wpływem badania ) Metody badań w psychologii • studium przypadku • obserwacja psychologiczna (systematyczna, uczestnicząca) • wywiad psychologiczny • sondaż • psychometria • badanie korelacyjne • badanie eksperymentalne Obserwacja: zapis i kategoryzacja zachowań bez wpływania na ich przebieg 2 rodzaje obserwacji: • systematyczna • uczestnicząca (sekty, Festinger i in., 1956) • analiza danych archiwalnych (ogłoszenia matrymonialne (Wojciszke i in., 2002) Badanie korelacyjne Pomiar dwóch lub więcej zmiennych oraz badanie ich współzmienności – korelacji (np. inteligencji i osiągnięć szkolnych) Zakres korelacji: - 1 do 1 Ostrzeżenia: Korelacja ≠ związek przyczynowo – skutkowy Korelacje pozorne (długość stopy a dojrzałość społeczna) Eksperyment Celowe wywoływanie jakiegoś zjawiska poprzez manipulowanie jego potencjalnymi przyczynami w warunkach dobrze kontrolowanych przez badacza Najważniejsze pojęcia i zasady prowadzenia eksperymentu (na przykładzie zależności F – A): • Hipotezy • Zmienna niezależna • Zmienna zależna • Zmienne uboczne • Operacjonalizacja Eksperyment • Grupa eksperymentalna (warunki eksperymentalne) • Grupa kontrolna (warunki kontrolne) • Randomizacja • Trafność wewnętrzna eksperymentu (wielkość efektu; różnice pomiędzy grupą eksperymentalną i kontrolną) • Trafność zewnętrzna eksperymentu (uogólnienie wyników na inne osoby i sytuacje) • Replikacje Etyka badań psychologicznych • aspekt metodologiczny
(…)
…
sensoryczną i krótkotrwałą. Jest to
całkowita wiedza osoby na temat świata i
jej samej.
Zasada specyficzności
kodowania
• Wiadomość jest łatwiejsza do wydobycia
gdy kontekst (okoliczności) wydobywania
pasuje do kontekstu kodowania
Efekt miejsca w szeregu
• efekt pierwszeństwa
• efekt świeżości
Interferencja
współzawodniczenie wspomnień ze sobą
• interferencja proaktywna – informacja
nabyta wcześniej utrudnia…
… do
osiągania i przekraczania standardów doskonałości;
odczuwanie pozytywnych emocji w sytuacjach
zadaniowych, spostrzeganych jako wyzwanie
Motywacje związane z samooceną
STRES
Fizjologiczne objawy stresu
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Przyspieszone bicie serca,
Wzrost aktywności gruczołów potowych,
Zimna skóra,
Zimne kończyny- dłonie i stopy,
Mdłości,
Przyspieszony oddech,
Napięcie mięśni,
Suchość ust,
Potrzeba oddania…
… i thanatos; urazy z dzieciństwa; Freud,
Adler (wola mocy i dominacji), Jung (nieświadomość zbiorowa,
ekstrawersja i introwersja)
Psychologiczne koncepcje człowieka
na podstawie Kozieleckiego
Procesy uwagi
Uczenie się
Procesy uwagi
• uwaga jako mechanizm selekcjonowania informacji
• uwaga jako mechanizm pozwalający utrzymać
aktywność psychiczną
• kontrola poznawcza
• mechanizm zarządzania zasobami
Cechy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)