Wprowadzenie do psychologii - opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1827
Wyświetleń: 3969
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wprowadzenie do psychologii - opracowanie  - strona 1 Wprowadzenie do psychologii - opracowanie  - strona 2 Wprowadzenie do psychologii - opracowanie  - strona 3

Fragment notatki:

problemy definicyjne; mnogość definicji społeczny wizerunek psychologii (spostrzeganie psychologii i psychologów w społeczeństwie; środki masowego przekazu; wydawnictwa naukowe, popularnonaukowe i pseudonaukowe) metoda naukowa a doświadczenie osobiste (zjawisko fałszywej powszechności) PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA problemy definicyjne; mnogość definicji społeczny wizerunek psychologii (spostrzeganie psychologii i psychologów w społeczeństwie; środki masowego przekazu; wydawnictwa naukowe, popularnonaukowe i pseudonaukowe) metoda naukowa a doświadczenie osobiste (zjawisko fałszywej powszechności) Założenia i podstawowe problemy psychologii jako nauki Porządek w przyrodzie Determinizm Empiryzm Zależność między psychiką a organizmem Dziedziczenie i środowisko (natywizm i enwironmentalizm) Natura człowieka (dobry/zły) Uniwersalne prawa i wyjątkowość jednostki (podejście idiograficzne i nomotetyczne) Dyspozycje i sytuacje Cele psychologii opisywanie wyjaśnianie przewidywanie kontrola podnoszenie jakości życia Pułapki korelacja a przyczynowość liczebność próby wycinkowe dane zasada nieoznaczoności Heisenberga (zmiana zachowania pod wpływem badania ) Metody badań w psychologii studium przypadku obserwacja psychologiczna (systematyczna, uczestnicząca) wywiad psychologiczny sondaż psychometria badanie korelacyjne badanie eksperymentalne Obserwacja: zapis i kategoryzacja zachowań bez wpływania na ich przebieg 2 rodzaje obserwacji: systematyczna uczestnicząca (sekty, Festinger i in., 1956) analiza danych archiwalnych (ogłoszenia matrymonialne (Wojciszke i in., 2002) Badanie korelacyjne Pomiar dwóch lub więcej zmiennych oraz badanie ich współzmienności - korelacji (np. inteligencji i osiągnięć szkolnych) Zakres korelacji: - 1 do 1 Ostrzeżenia: Korelacja ≠ związek przyczynowo - skutkowy Korelacje pozorne (długość stopy a dojrzałość społeczna) Eksperyment Celowe wywoływanie jakiegoś zjawiska poprzez manipulowanie jego potencjalnymi przyczynami w warunkach dobrze kontrolowanych przez badacza Najważniejsze pojęcia i zasady prowadzenia eksperymentu (na przykładzie zależności F - A): Hipotezy Zmienna niezależna Zmienna zależna Zmienne uboczne

(…)

… jako dwie strony tego samego procesu przyswajania nowych doświadczeń
uczenie się jako nabywanie i wygasanie doświadczeń
wskaźniki uczenia się: l. odtworzeń, rozpoznań, błędów, prób do uzyskania kryterium
najprostsze formy uczenia się: habituacja i reakcja piętna
Warunkowanie klasyczne (Pawłow, Watson)
psy Pawłowa; uczenie się nowych znaczeń; kojarzenie; bodziec obojętny nabiera znaczenia; bodziec i reakcja bezwarunkowe i warunkowe; powtarzanie i styczność w czasie; warunkowanie w życiu człowieka Warunkowanie instrumentalne (Thorndike, Skiner)
uczenie się zachowań; kojarzenie reakcji z konsekwencjami; skrzynka problemowa; koty Thorndike'a; metoda prób i błędów; prawo efektu i jego ograniczenia; rodzaje wzmocnień:
pozytywne kara
negatywne
Zasady stosowania wzmocnień
nagrody kary Modelowanie zachowań
agresja…
… (McClelland, 1995): tendencja do osiągania i przekraczania standardów doskonałości; odczuwanie pozytywnych emocji w sytuacjach zadaniowych, spostrzeganych jako wyzwanie Motywacje związane z samooceną
STRES
Fizjologiczne objawy stresu
Przyspieszone bicie serca,
Wzrost aktywności gruczołów potowych,
Zimna skóra,
Zimne kończyny- dłonie i stopy,
Mdłości,
Przyspieszony oddech,
Napięcie mięśni,
Suchość ust…
…; Wertheimer, Koffka, Kohler
psychoanaliza: teoria osobowości i terapia; struktura (id, ego, superego); świadomość, nieświadomość, przedświadomość; energia psychiczna - libido i thanatos; urazy z dzieciństwa; Freud, Adler (wola mocy i dominacji), Jung (nieświadomość zbiorowa, ekstrawersja i introwersja) Psychologiczne koncepcje człowieka
na podstawie Kozieleckiego
Procesy uwagi Uczenie się
Procesy uwagi
uwaga…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz