Zagadnienia do egzaminu z zachowań organizacyjnych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 399
Wyświetleń: 2303
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zagadnienia do egzaminu z zachowań organizacyjnych - strona 1 Zagadnienia do egzaminu z zachowań organizacyjnych - strona 2 Zagadnienia do egzaminu z zachowań organizacyjnych - strona 3

Fragment notatki:

Obejmuje zagadnienia do egzaminu, które są opracowane na podstawie książki Potockiego. Egzamin sklada sie z 4 pytań: 3 pytania w wykładów i jedno z zagadnień z książki.

Notatka wyjaśnia takie pojęcia jak: efekt synergii, rozsądna krytyka, syndrom grupowego myślenia, konformizm grupowy, lenistwo społeczne, polaryzacja grupowa, konflikt, kultura organizacyjna, przywództwo transakcyjne, przywództwo transformacyjne, przywództwo charyzmatyczne oraz koewolucja.

Ponadto zawiera tematy: klasyfikacja grup i zespołów Katzenbacha i Smitha, czynniki wpływające na efektywność zespołów wg Borellego, Cablea i Higgasa, przyczyny powstawania konfliktów, szczeble kulturowe i ich związki wg Schein, proces SECI, zasady organizacji, doskonalenie organizacji oraz kulturowe uwarunkowania komunikacyjne.

Dodatkowo w notatce znajduje się plik jpg zawierający listę zagadnień z książki, które mogą pojawić się na egzaminie.

1. Efekt synergii - polega na tym iż w zespół jest niewyczerpalnym źródłem idei, zachowanie danego elementu wewnątrz systemu jest inne niż badanego osobno. Wspólne działania różnych ludzi sprawia że wzajemnie się uzupełniają i łączą.i stworzą razem coś więcej niż osobno.
Rozsądna krytyka - każdy podchodzi indywidualnie do problemu, kierując uwagę na różne aspekty przez co łatwiej odszukac nieprawidłowości ponieważ każdy objaśnia swój pomysł i mogą zostać wychwycone nieprawidłowości przez innych.
2.Zespół jest bodźcem społecznym działania - indywidualności potrzebują zachęty do działania, dlatego praca w grupie jest takim bodźcem który nakręca indywidualności do działania i wyjaśnia to o czym nie pomyśleliśmy.
Zespół posiada wyższą siłę psychiczną - praca w zespole powoduje iż nie poddajemy się tak łatwo, nie tracimy wiary w końcowy sukces, przezwyciężamy napięcie, daje wsparcie emocjonalne, nakręcamy się nawzajem i mobilizujemy
3.Klasyfikacja grup i zespołów Katzenbacha i Smitha - Grupa robocza - osoby wspieraja się nawzajem doprowadzając do efektywnej pracy niewykraczającej poza ramy indywidualnych obowiązków, nie mają celu wymagającego prace zespołową i nie dążą do ponadprzeciętnych wyników.
Pseudozespół - nastawiona na nadzwyczajne wyniki, idea jest taka że niby w grupie więcej osiągną ale nikt się nie angażuje bo nic dodatkowo z tego nie ma dlatego nie ma efektów - efekt desynergii.
Zespół potencjalny - nastawieni na ponadprzeciętne wyniki, starają się to osiągnąć jednak brak określonego celu, podejścia do działania i odpowiedzialności.
Prawdziwy zespół -mała grupa o wspólnym celu, umiejętnościach, podejściu i odpowiedzialności
Zespoły o ponadprzeciętnych wynikach - to prawdziwy zespół troszczący się o indywidualny rozwój sukces, działają sprawniej i efektywniej
4.Syndrom grupowego myślenia - wybieranie zgodnego(godzącego poglądy) pomysłu a nie najlepszego, nieefektywność zespołowa, Symptomy: skupienie się nad kilkoma pomysłami i ignorowanie innych, lekceważenie innych pomysłów, wywieranie nacisku na innych, szantaż, filtrowanie informacji
Konformizm grupowy - podporządkowanie się grupie, aby nie odstawać, nie wychylać się, być ciągle akceptowany, ulegać większości 5.Lenistwo społeczne - nie angażowanie się w pracę zespołu bo inni tez tak robią, bo nie ma odpowiedzialności indywidualnej, Polaryzacja grupowa - występuje ostrożność i ryzyko w podejmowaniu decyzji, w grupie przeważają decyzje śmielsze i ryzykowne ponieważ osoby się poznają i zachowują się swobodnie, występuje brak odpowiedzialności indywidualnej przez co w razie nie

(…)

… ma zapewnić efektywność a związki zawodowe godziwy regulamin pracy. Strategie:
otwarty konflikt - brak kompromisu, kopanie dołków
zbrojny rozejm - przyznanie się do walki, będą zawsze przeciwnikami, każdy będzie dążył żeby uprzykszyć życie drugiemu
Przetarg z pozycji siły - ustąpienie kierownictwa by doprowadzic do równowagi sił
dostosowanie - łagodzenie różnic bez ustępstw
współpraca - zasady partnerskie…
…, Wymiar wokalny - pozasłowne aspekty wypowiedzi, dobre maniery, odpowiednie zachowanie, mimika twarzy
Wymiar niewerbalny - mowa ciała, gesty, …
… przez siebie autora) oraz sposoby konceptualizacji uczenia się ( w ujeciu C.Argyrisa i D.A. Achona)
Proces organizacji uczenia się to ciągłe zachowanie adaptacyjne organizacji - R.Cyert, J.G.March . R.Klimecki i H. Lassleben opisują charakteryzowany proces jako zmiany w wiedzy organizacyjnej, które są powodowane przez proces informacyjny i umożliwiają organizacji znalezienie nowych sposobów w celu przetwarzania i uzyskiwania sukcesów w nowych sytuacjach
*reszta propozycji jest na stronie 270
C. Argyris i D.A Schron zidentyfikował sześć sposobów konceptualizacji uczenia się w zależności od tego jak pojmowana jest organizacja
jeśli jako grupa, wówczas uczenie się ma miejsce na poziomie interakcji miedzy jednostkami wykonującymi zadanie
jeśli jest to kolektywny sprawca to uczenie się pochodzi…
… to może przybrać postać symbiozy lub pasożytnictwa
W przypadku przedsięwzięć gosp. Oznacza spontaniczne tworzenie się więzi pomiędzy zainteresowanymi organizacjami lub tez samodzielnymi jednostkami biznesowymi które są podstawą do podejmowania wspólnych działań jak i są wykorzystywane do transferu wiedzy, umiejętności i informacji. Koewolucja a tradycyjna współpraca (różnice):
Ogólnie jej charakter…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz