Zachowania ludzkie - pojęcia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania ludzkie - pojęcia - strona 1

Fragment notatki:

doc.

Notatka zawiera takie informacje, jak: zachowanie, zachowania konsumenckie, Maksymilian Pokorille, Jan Szczepański, Fryderyk Hansen,
efektywność konsumpcji, potrzeby ludzkie i ich wpływ na zachowanie konsumenckie, prawa Webera-Wehnera, postawy konsumenckie, oddziaływanie liderów opinii, kultura jako determinanta zachowań konsumpcyjnych.

Notatka pozwoli na uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy z omawianego zagadnienia.


ZACHOWANIE-problem zachowań ludzkich jest szeroki, dotyczy praktycznie wszelkich aspektów życia ludzkiego. Wymaga nie tylko prawidłowości i zasad funkcjonowania organizmu, sposobów reagowania na bodźce i postępowania w danych sytuacjach, ale wymaga także dociekania wpływu różnych uwarunkowań oraz możliwości celowego kształtowania ludzkich zachowań. Zachowania ludzkie a ogół są definiowane jako każda dająca się obserwować reakcja na bodźce z otoczenia lub ogół reakcji i ustosunkowań organizmu żywego do środowiska.
Silny związek pomiędzy efektami sterownia zachowaniami ludzkimi a powodzeniem gospod. wywołał ogromne zainteresowanie wiedzą oraz rozwojem badań empirycznych nad postępowaniem konsumenta. Nauka o zachowaniach konsumentów jest stosukowo młoda, ale szybko rozwijająca się , jeszcze w latach 60-tych termin zachowania konsumentów występował bardzo rzadko, a rozwój tej dyscypliny wiedzy spowodowany był głowie badaniami marketingów.
ZACHOWANIA KONSUMENCKIE- zdefiniować można jako jedną z ważniejszych form aktywności człowieka, są one skierowane na bezpośrednie zaspokajanie potrzeb konsumpcyjnych, a więc na wykorzystywanie środków konsumpcji, które są efektem strefy pracy. Analizując różne definicje zachowań konsumenckich stwierdzić można , że główny nacisk kładzie się na:
działanie człowieka
mające na celu zaspokajanie potrzeb
poprzez uzyskiwanie i użytkowanie produktów i usług
proces uzyskiwania tych produktów i usług poprzedzony jest podejmowaniem decyzji
MAKSYMILIAN POKORILLE:- zachowania konsumenckie rozumie jako sposób w jaki konsument hierarchizuje swe potrzeby, wybiera dobra i usługi służące ich zaspokojeniu oraz użytkuje posiadane dobra.
JAN SZCZEPAŃSKI - uważa natomiast że zachowania konsumenckie to odczuwania potrzeb i ich ocena oraz przyznawanie pierwszeństwa subiektywnej hierarchii własnych potrzeb. Wybór środków zaspokajania potrzeb uznawanych za ważniejsze, wybór dróg prowadzących do zdobycia tych środków i obchodzenie się ze zdobytymi środkami zaspokojonych potrzeb.
FRYDERYK HANSEN- definiuje zachowania konsumenckie jako ogół działań i percepcji konsumenta składających się na:
1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
Dla systematycznego określenia wpływu konsumpcji na wzrost gospodarczy można się posłużyć terminem efektywność konsumpcji - oznacza on proces spożycia racjonalnego i społecznie akceptowanego z punktu widzenia realizacji hierarchii celów. Efekt konsumpcji nie oznacza jedynie wzrostu wielkości spożycia. Możemy wyróżniać 2 rodzaje efektywności:
Efektywność aktu konsumpcji - ma miejsce wówczas, gdy konsumpcja zapewnia człowiekowi właściwy rozwój jednostkowy i gatunkowy, zarazem jest zgodna z jego oczekiwaniami i preferencjami.


(…)

… zew np. reklamą lub czynnikami społeczno-kulturowymi oraz osobistym doświadczeniem konsumenta
RYS. PROCES KOSZTAŁTOWANIA POSTAW KONSUMENTA
2111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
Proces zmian postaw konsumenta odbywa się w psychice odbiorców. To właśnie u odbiorcy w wyniku przekazywania treści niezgodnych z jego przekonaniami pojawia się dysonans poznawczy. Jedną z form redukcji…
… na kredyt
zróżnicowanie gestów, komunikatów, preferencji
zachowania konsumenckie cechuje zmienność w różnych warunkach ekonomicz.i społecz-kulturowych. Znajduje to swoje odbicie w charakterze zachowań wspólnych dla grup czy zbiorowości społecznej. Te wspólne zachowania kształtowane są pod wpływem wzorców zachowań.
Ustalenie się wzoru zachowań polega na przyswajaniu pewnych schematów reakcji zgodnych…
… zbiorowości, że pozwalający umiejscowić je w stosunku do innych zbiorowości. W związku z tym problem zachowań konsumenckich wiąże się z teorią stratyfikacji społecznej- wg tej teorii o pozycji społecznej jednostki decyduje nie tylko majątek ale także ?????????????
Styl życia i wzorce konsumpcji wytwarzają szereg szczebli pozycji społecznej. W świetle tej teorii zadowolenie indywidualnych gustów i upodobań…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz