To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wytwarzanie i transport mieszanki betonowej
Mieszanka betonowa jest mieszaniną wszystkich składników użytych do wykonania betonu przed i po zagęszczeniu, ale przed związaniem zaczynu cementowego (mieszaniny cementu i wody). Skład mieszanki betonowej (jej recepta) jest projektowany metodami obliczeniowymi, obliczeniowo-doświadczalnymi oraz doświadczalnymi.
Poszczególne fazy procesu wytwarzania mieszanki betonowej to:
— przygotowanie składników,
— dozowanie i mieszanie składników,
— transport mieszanki do miejsca jej wbudowania.
Jeżeli jest potrzebna niewielka ilość mieszanki betonowej, to wytwarza się ją na placu budowy za pomocą betoniarek, które zazwyczaj mają pojemność 0,15; 0,25 lub 0,5 m3 (rys. 9.22 i 9.23). Czas mieszania składników mieszanki (zazwyczaj najpierw dozuje się kruszywo, następnie cement i wodę) zależy od konsystencji mieszanki, ale nie może być krótszy niż 1 min (w przypadku konsystencji półciekłej i ciekłej). Przy większym zapotrzebowaniu mieszankę betonową uzyskuje się najczęściej ze stałych wytwórni, zwanych betonowniami. Na większych budowach są też niekiedy instalowane betonow-nie przestawne.
Opracowanie recepty mieszanki betonowej obejmuje:
— ustalenie wstępnych założeń, jak przeznaczenie i warunki użytkowania betonu, klasa betonu, ewentualnie stopień mrozoodporności i wodoszczelności, warunki formowania, urabialność mieszanki betonowej,
— dobór i ewentualne badania składników mieszanki betonowej,
— ustalenie wstępne składu mieszanki,
— próby kontrolne, kolejne korekty składu i ustalenie recepty laboratoryjnej,
— ustalenie recepty roboczej, uwzględniającej zawilgocenie kruszywa, pojemność urządzenia mieszającego i sposób dozowania składników. Betonownie stanowią zespół maszyn i urządzeń przeznaczonych do produkcji mieszanki betonowej w sposób zmechanizowany, z zastosowaniem częściowej lub pełnej automatyzacji. Kruszywo jest dostarczane do betonowni transportem samochodowym, kolejowym lub wodnym. Z wagonów kruszywo jest rozładowywane za pomocą łopaty mechanicznej bezpośrednio do bunkrów umieszczonych wzdłuż toru kolejowego lub na przenośnik taśmowy, który podaje kruszywo na hałdy. Z barek kruszywo jest wybierane chwytakami koparek.
Do transportu samochodowego używa się samochodów wywrotek. Wysypują one kruszywo do lejów zsypowych, skąd przenośniki taśmowe podają je na hałdy lub do zasobników przy betonowni. Kruszywo posortowane jest podawane wprost na skład, a dowożone ze żwirowni najpierw do sortowni lub kruszarki z sortowni-kami.
Powierzchnia placu składowego powinna być utwardzona, z odpływem wód opadowych. Każdy rodzaj kruszywa, klasa i frakcja musi leżeć na osobnej hałdzie. Zazwyczaj hałdy koliste lub ciągłe są dzielone ścianami. Cement jest dowożony specjalnymi cementowo-zami i przeładowywany do zasobników pneumatycznie. Dozowanie składników betonu odbywa się za pomocą specjalnych dozowników, według recept opracowanych przez laboratorium betonowni, metodą objętościowo-wagową lub wagową.
(…)
…) lub poziomy (rys. 9.25), w których w jednej części są zgrupowane zasobniki kruszywa i cementu, a w drugiej - betoniarki i odbiór mieszanki betonowej.
Mieszanka nawodniona jest dowożona na budowy betonomieszarkami (rys. 9.26). Przy większych odległościach dowozu do betonomiesza-rek samochodowych załadowuje się w betonowni suchą mieszankę i dopiero przed dojechaniem do placu budowy dodaje się wodę i miesza składniki. Mieszanka betonowa wytworzona w betoniarkach na placu budowy jest zazwyczaj przewożona taczkami. Przewóz w poziomie odbywa się przeważnie po ułożonych deskach. W pionie taczkę unosi dźwig towarowy lub osobowo-to-warowy. Większe ilości mieszanki przewozi się wózkami dwukołowymi, tzw. japonkami. Przy większych odległościach dowozu są stosowane wózki o napędzie elektrycznym. Mieszanka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)