WYOBRAŻENIE CESARZA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO W MINIATORSTWIE OTTOŃSKIM ORAZ W SZTUCE BIZANTYJSKIEJ- Wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 5019
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
WYOBRAŻENIE CESARZA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO W MINIATORSTWIE OTTOŃSKIM ORAZ W SZTUCE BIZANTYJSKIEJ- Wykład - strona 1

Fragment notatki:

W treści jednostronicowej notatki w formacie docx pojawiają się takie tematy jak: miniaturstwo ottońskie, klasztory ottońskie, malarstwo ottońskie, Hołd czterech prowincji ?Registrum Gregorii", karta z Ewangeliarza Liuthara, Ewangeliarz Ottona III, Sakramentarz Henryka II, Perykopy Henryka II, sztuka bizantyjska, monety, Rzym, Bazylika Maksencjusza, Basilica Nova, Nowa formuła portretu, Sen Konstantyna, bitwa przy Moście Mulwijskim, Szala z Kercz.

WYOBRAŻENIE CESARZA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO W MINIATORSTWIE OTTOŃSKIM ORAZ W SZTUCE BIZANTYJSKIEJ
Miniaturstwo ottońskie-umieszczanie wizerunków władców w obrębie biblii -klasztory ottońskie były ważnymi ośrodkami kultury-deformacja postaci ludzkich i przestrzeni-malarstwo ottońskie jest symboliczne i oddaje pewną wizję, dąży do syntezy, malarstwo wizjipostaci ludzkie - sztywne pozy, przerysowane części ciała(duże oczy i ręce), teatralna gestykulacja, emocjonalizm-ujednolicona ikonografia, programowaHołd czterech prowincji „Registrum Gregorii” - Otton II władca na tronie, z kotarą na nogach, odziany w purpurowy płacz, śmieszna trójkątna korona, cesarz jest pod baldachimem, u stóp tronu cztery kobiety, fundatorem jest Otton IIKarta z Ewangeliarza Liuthara 990 - Otton III pomazaniec, który dostaje sakrę z ręki boskiej, wizerunek koronacyjny Ottona III, ma purpurowy płaszcz, siedzi na tronie z podnóżkiem, ziemia - Hera dźwiga cesarza, cesarz ma rozłożone ręce, roztacza opiekę, banderola rozpięta nad tronem trzymana przez Mateusz, Łukasz, Jan, Lech, wół, orzeł), ma u stóp dwóch hołdowników - dwaj królowieEwangeliarz Ottona III koniec X wieku - dwie miniatury1. Uniwersalistyczny model cesarstwa, Otton nad baldachimem, ma purpurową szatę, trzyma dwa insygnia - berło i kulę, po bokach asysta, ukazanie hierarchii społecznej, 2. Prowincje - Rzym wszystko prowadzi, ideologia władzy pana europejskiegoSakramentarz Henryka II - wyobrażenie koronacyjne, kontynuuje wzorce ottońskie, mozaikowe wystroje, przywołanie wzorców późno antycznych, pierwsze pełne wyobrażenie koronacji w ottońskim okresie, przedstawienie jest wpisane w gigantyczny krzyż łaciński, Chrystus w złotej banderoli króluje nad cesarzem, Chrystus jest odziany w purpurowe płaszcze, błogosławi władcę, Henryk jest odziany w purpurowe spodnie i błękitny płaszcz, cesarz ukazany jako imago Chrystusa, u góry dwa anioły pańskie przynoszą miecz i włócznię i wkładają w ręce władcy, Perykopy Henryka II ok.1010 - scena dedykacyjna, centralny obraz oparty na wzorcach bizantyjskich, para cesarska w purpurze koronowana jest przez Chrystusa w przestrzeni transcendentnej, prowadzeni są przez Piotra i Pawła, na dole personifikacja prowincji
Sztuka bizantyjskaMonety - automanifestacja cesarska, Konstantyn jako dobroczyńca, zwycięzca; w ikonografii Konstantyna pojawiają pogańskie toposy, np. Heliosa - Konstantyn w promienistym diademie na głowie, władca pogański o cechach bóstwaRzym, Bazylika Maksencjusza, Basilica Nova - znajduje się tam ogromny posąg Konstantyna Wielkiego wykonany z brązu i marmuru; władca ukazany jest jako bóstwo, ma jasną karnację, błyszczący płaszcz, w ręku trzyma laskę i kulę - stylizacja na JowiszaSen Konstantyna - wizja krzyża przed bitwą przy Moście Mulwijskim.Nowa formuła portretu - powrót idealizacji, twarz syntetyczna, wizerunek psychologizowany, najważniejsze uformowanie oczu - są one gigantyczne, specyficznie osadzone - nadaje to twarzy głęboki, uduchowiony wyraz, nowa fryzura - włosy krótko ostrzyżone, nowa ideologia władcy - cesarz je ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz