To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sztuka ottońska Świadoma, programowa odnowa, określania także „renesansem ottońskich” Było to dzieło Ludolfingów (inaczej Sasi, dynastia rozpoczęta przez Ludolfa) i Ottonów oraz dynastii Salickiej (Frankońskiej), której rozpoczęcie wyznacza początek fazy późnoottońskiej.
Na przełomie IX - X wieku sztuka karolińska przestała istnieć. Została przerwana ciągłość kulturowa i nastał kolejny ciemny okres. To czas ekspansji Hunów (plemię Madziarów) którzy rozpoczynają najazdy trwające na przestrzeni kilku dziesięcioleci - na Morawy, Bawarię, Saksonię, Apulię, Aragonię, Akwitanię. Najazdy Madziarów to siły destrukcyjne, ale przyczyniły się do stworzenia się niemal obecnego kształtu Europy: Polska, Czechy, Węgry, Serbia. To wszystko przypada na X w. Koniec inwazji wyznacza bitwa pod Lechfeld, która wywindowała Ottona I na tron cesarski. Nastąpiło przesunięcie się środka ciężkości na wschód. Akwizgran pozostaje stolicą. Trewir staje się ośrodkiem o dużym znaczeniu. Główne aspekty polityki i ideologii ważące na sztuce:
- tendencja do wzmocnienia władzy centralnej
- uzależnienie papiestwa od cesarstwa (walka o inwestyturę)
- odbudowa Imperium Romanum (odbudowa w innym duchu niż z czasów karolińskich - Otton był świadom niemożliwości, ale Otton chce zwrotu pewnych ziem Bizancjum w zamian za uznanie cesarza za równego, a nie za uzurpatora)
Ten akt przypieczętowany został małżeństwem Ottona II z Teofanią - księżniczką bizantyjską. Księżniczka po śmierci męża rządziła, zmarła przed zdobyciem pełnoletności syna - rządziła wtedy babcia Adelajda. - Plakieta z wyobrażeniem koronacji Ottona II i Theophanu przez Chrystusa. Ikonografia władcy jako pomazańca - Otton III chciał zjednoczenia władzy świeckiej i kościelnej
- Karta z Ewangeliarza Liutharda, wizerunek koronacyjny Ottona III, 990 r., Reichenau
Otton III nawiązywał do Karola Wielkiego, proklamował restaurację cesarstwa ze stolicą w Rzymie
- Ewangeliarz Ottona III, koniec X wieku, tzw. grupa Liutharda, skryptorium w Reichenau
Sztuka ottońska:
- jednolity, rozpoznawalny styl
- mniej dynamiczna niż karolińska - oparta na programie
- wbrew podręcznikom - sztuka ottońska nie była sztuką ani romańską, ani przedromańską.
(Lech Kalinowski - artykuł w speculum artis)
- statyczna i powolna w rozwoju
- normatywna (podporządkowana wzorcom)
- silnie związana z mecenasem cesarskim i biskupim
- sięgnięcie do wzorców karolińskich
- wpływy bizantyjskie (o wiele mniejsze niż antyku) powód - związek z księżniczką bizantyjską
- zapożyczenie ikonografii chrześcijańskiej - bizantyjskiej
(…)
…
* Perykopy Henryka II ok. 1010 roku
28 całostronicowych miniatur, komponowanych w powściągliwym stylu
- zwiastowanie pasterzom
- narodziny
- scena dedykacyjna - koronowanie przez Chrystusa
- ukrzyżowanie
- pokłon 3 króli
Układy na jednej karcie jedna scena
na jednej karcie parę scen pasowo
na dwóch kartach jedna scena
-Oprawa złotnicza z centralną plakietą z kości słoniowej
- bordiura - ottońska, plakieta karolińska
Inne podarunki:
-pieśń nad pieśniami
-sakramentarz -ewangeliarz -> Skryptorium w Echternach
* Kodeks Aureus Eptenracensis ok. 1030 rok
- kosztowny - purpura, złoto
- 60 stron malarskich
- jaskrawa kolorystyka
- przypowieść o Łazarzu - pasowy układ czytany od góry
-> Trewir, Warsztat złotniczy Egberta Trewir - obok warsztatu Egberta był warsztat kości słoniowej
* Kodeks Aureus Eptenracensis - oprawa tego kodeksu 983 - 991r. (wcześniejsza)
- dzieła pracyzyjne
- komponowanie logiczne
- kaboszony i filigran
- podział kryżowy powierzchni z centralną plakietą z kości słoniowej
- plakietki emaliowane
- trybowane wyobrażenia figuralne
- przedstawienie Ottona III i Teofanum
* Trewir, plakieta ”niemiecki rzeźbiarz X w”
-łączy się go z innymi działami
- 2 plakiety - Chrystus i niewierny Tomasz…
…
-> Trewir - warsztat złotniczy Egberta - relikwiarze „mówiące”
* Relikwiarz św. Andrzeja (Relikwiarz Egberta) przed 993 rokiem.
Relikwiarz „mówiący” odwzorowuje kształt relikwii w środku - relikwiarz sandała
- włosy z brody, łańcuch
- ołtarz przenośny jednocześnie
- symboliczne przedstawienie Chrystusa jako Lwa
- nóżki z lwami i kołatkami
* Relikwiarz gwoździa, przed 988r
-główka - kamea
* Relikwiarz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)