Sztuka ottońska

Nasza ocena:

5
Pobrań: 350
Wyświetleń: 1876
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sztuka ottońska - strona 1 Sztuka ottońska - strona 2 Sztuka ottońska - strona 3

Fragment notatki:


Sztuka ottońska Świadoma, programowa odnowa, określania także „renesansem ottońskich” Było to dzieło Ludolfingów (inaczej Sasi, dynastia rozpoczęta przez Ludolfa) i Ottonów oraz dynastii Salickiej (Frankońskiej), której rozpoczęcie wyznacza początek fazy późnoottońskiej.
Na przełomie IX - X wieku sztuka karolińska przestała istnieć. Została przerwana ciągłość kulturowa i nastał kolejny ciemny okres. To czas ekspansji Hunów (plemię Madziarów) którzy rozpoczynają najazdy trwające na przestrzeni kilku dziesięcioleci - na Morawy, Bawarię, Saksonię, Apulię, Aragonię, Akwitanię. Najazdy Madziarów to siły destrukcyjne, ale przyczyniły się do stworzenia się niemal obecnego kształtu Europy: Polska, Czechy, Węgry, Serbia. To wszystko przypada na X w. Koniec inwazji wyznacza bitwa pod Lechfeld, która wywindowała Ottona I na tron cesarski. Nastąpiło przesunięcie się środka ciężkości na wschód. Akwizgran pozostaje stolicą. Trewir staje się ośrodkiem o dużym znaczeniu. Główne aspekty polityki i ideologii ważące na sztuce:
- tendencja do wzmocnienia władzy centralnej
- uzależnienie papiestwa od cesarstwa (walka o inwestyturę)
- odbudowa Imperium Romanum (odbudowa w innym duchu niż z czasów karolińskich - Otton był świadom niemożliwości, ale Otton chce zwrotu pewnych ziem Bizancjum w zamian za uznanie cesarza za równego, a nie za uzurpatora)
Ten akt przypieczętowany został małżeństwem Ottona II z Teofanią - księżniczką bizantyjską. Księżniczka po śmierci męża rządziła, zmarła przed zdobyciem pełnoletności syna - rządziła wtedy babcia Adelajda. - Plakieta z wyobrażeniem koronacji Ottona II i Theophanu przez Chrystusa. Ikonografia władcy jako pomazańca - Otton III chciał zjednoczenia władzy świeckiej i kościelnej
- Karta z Ewangeliarza Liutharda, wizerunek koronacyjny Ottona III, 990 r., Reichenau
Otton III nawiązywał do Karola Wielkiego, proklamował restaurację cesarstwa ze stolicą w Rzymie
- Ewangeliarz Ottona III, koniec X wieku, tzw. grupa Liutharda, skryptorium w Reichenau
Sztuka ottońska:
- jednolity, rozpoznawalny styl
- mniej dynamiczna niż karolińska - oparta na programie
- wbrew podręcznikom - sztuka ottońska nie była sztuką ani romańską, ani przedromańską.
(Lech Kalinowski - artykuł w speculum artis)
- statyczna i powolna w rozwoju
- normatywna (podporządkowana wzorcom)
- silnie związana z mecenasem cesarskim i biskupim
- sięgnięcie do wzorców karolińskich
- wpływy bizantyjskie (o wiele mniejsze niż antyku) powód - związek z księżniczką bizantyjską
- zapożyczenie ikonografii chrześcijańskiej - bizantyjskiej


(…)


* Perykopy Henryka II ok. 1010 roku
28 całostronicowych miniatur, komponowanych w powściągliwym stylu
- zwiastowanie pasterzom
- narodziny
- scena dedykacyjna - koronowanie przez Chrystusa
- ukrzyżowanie
- pokłon 3 króli
Układy na jednej karcie jedna scena
na jednej karcie parę scen pasowo
na dwóch kartach jedna scena
-Oprawa złotnicza z centralną plakietą z kości słoniowej
- bordiura - ottońska, plakieta karolińska
Inne podarunki:
-pieśń nad pieśniami
-sakramentarz -ewangeliarz -> Skryptorium w Echternach
* Kodeks Aureus Eptenracensis ok. 1030 rok
- kosztowny - purpura, złoto
- 60 stron malarskich
- jaskrawa kolorystyka
- przypowieść o Łazarzu - pasowy układ czytany od góry
-> Trewir, Warsztat złotniczy Egberta Trewir - obok warsztatu Egberta był warsztat kości słoniowej
* Kodeks Aureus Eptenracensis - oprawa tego kodeksu 983 - 991r. (wcześniejsza)
- dzieła pracyzyjne
- komponowanie logiczne
- kaboszony i filigran
- podział kryżowy powierzchni z centralną plakietą z kości słoniowej
- plakietki emaliowane
- trybowane wyobrażenia figuralne
- przedstawienie Ottona III i Teofanum
* Trewir, plakieta ”niemiecki rzeźbiarz X w”
-łączy się go z innymi działami
- 2 plakiety - Chrystus i niewierny Tomasz…

-> Trewir - warsztat złotniczy Egberta - relikwiarze „mówiące”
* Relikwiarz św. Andrzeja (Relikwiarz Egberta) przed 993 rokiem.
Relikwiarz „mówiący” odwzorowuje kształt relikwii w środku - relikwiarz sandała
- włosy z brody, łańcuch
- ołtarz przenośny jednocześnie
- symboliczne przedstawienie Chrystusa jako Lwa
- nóżki z lwami i kołatkami
* Relikwiarz gwoździa, przed 988r
-główka - kamea
* Relikwiarz…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz