Adamieckiego w Katowicach. Definicja organizacji, twórcy naukowego zarządzania: F.W. Taylor, K. Adamiecki, H. Fayol.Cechy organizacji z punktu widzenia procesu zarządzania. Kryteria podziału organizacji wg powodu istnienia, wielkości, statusu prawnego, wieku (fazy życia). Zarządzanie jako dyscyplina naukowa, relacji organizacji z otoczeniem, zasady zarządzania orientacji produkcji (3xS). Planowanie działalności organizacji, definicja, proces, znaczenie dla organizacji, krytyka planowania sformalizowanego, system i zasady planów organizacji, rodzaje strategii konkurencyjnych: wg kryterium stopnia ekspansywności zachowań, zasięgu konkurencji, narzędzi konkurencji. Bieznesplan - pojęcie, elementy składowe, cel, funkcje, budżet i jego rodzaje. Procesy organizowania, struktura organizacyjna: pojęcie i rodzaje, więzi organizacyjne: służbowa, sztabowa, współdziałania, informacyjna. Etapy, zasady i rezultaty budowy struktury organizacyjnej
WYKŁAD 1: ORGANIZACJA JAKO OBIEKT ZARZĄDZANIA
Organizacja- grupa społeczna utworzona w pewnym celu zaplanowanym przez założyciela, która funkcjonuje według pewnych reguł i zasad. Istotą organizacji jest świadomość zasad, reguł misji, celów oraz wspomagania działań. Do jej poprawnego funkcjonowania potrzebne są środki (zasoby) rzeczowo- finansowe i ludzkie. Ich ilość zależy od wielkości i metod działania organizacji.
Struktura organizacji- wewnętrzny porządek, układ złożony z poszczególnych elementów organizacji oraz ich wzajemnych powiązań
Podsystem zarządzania- kadra zarządzająca: kształtują strukturę, definiują cele
Za twórców naukowej teorii organizacji i zarządzania uważa się:
F. W. Taylora
K. Adamieckiego
H. Fayola
Cechy organizacji z punktu widzenia procesu zarządzania:
Celowość
Względne wyodrębnienie z otoczenia (to an co organizacja ma wpływ i to, co ma wpływ na organizację)
Zdolność do adaptacji i uczenia się
Probabilistyczny charakter procesów zachodzących w organizacji
Dążność do przetrwania
Złożoność (trudno opisać organizację)
Wybrane spojrzenia na organizację:
Spojrzenie prakseologiczne- informuje jak działać sprawnie w zespole (przedsiębiorstwo jako narzędzie osiągania efektu organizacyjnego, zapewniającego człowiekowi wyższą sprawność działania w zespole, niż działania realizowanego indywidualnie)
Podział pracy
Większa wydajność pracy jednostki
Działanie na większą skalę
Spojrzenie systemowe - organizacja traktowana jako system złożony z powiązanych ze sobą podsystemów - przedsiębiorstwo jako system składający się z podsystemu kierującego wykonawczego, funkcjonujących w celu przetwarzania zasileń materialno - energetycznych i informacji w zadane wyjścia (wyroby, usługi, informacje)
Spojrzenie socjologiczne - przedsiębiorstwo jako koalicja grup społecznych o konfliktowych interesach i oczekiwaniach
Powiązania przedsiębiorstwa z głównymi grupami interesów:
Stale rozpoznawać, badać wymagania grup
Projektować rozwiązania tak, aby każda z grup otrzymała minimum
Umieć przekonać grupy do rozwiązań
Typy organizacji
KRYTERIUM PODZIAŁU
TYPY ORGANIZACJI
Główny powód istnienia
Dochodowe D=P-K >0
Niedochodowe (np. uczelnia)
Własność zasobów
Państwowe ~20%
Samorządowe
Spółdzielcze
Prywatne ~80%
Wielkość
Duze (powyżej 249 osób zatrudnionych)
Średnie
Małe (do 50 osób zatrudnionych)
Mikro (do 10 osób zatrudnionych)
Małe i średnie przedsiębiorstwa wspierane są dotacjami
Status (pozycja prawna)
(…)
… wykonywania poszczególnych czynności
Skutki globalizacji:
Wzrost siły kapitałowej i wielkości przedsiębiorstw realizowany głównie poprzez fuzje oraz przyjazne i wrogie przejęcia
Przemieszczanie kapitału i miejsc pracy do krajów o tanich czynnikach produkcji (Polska 7 E, Rumunia 3E, Bułgaria 2E, Chiny…)
Wprowadzenie nowych strategii konkurencji (np. strategii wyprzedzania w czasie) - krótki czas życia produktu
Przebudowa struktur organizacyjnych w celu zwiększenia ich elastyczności i ukierunkowania działań firmy na potrzeby klientów (koncepcje re engineeringu i Lean management)
Wyłączenie źródeł zaopatrzenia i funkcji pomocniczych ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa (koncepcja outsourcingu)
Powstawanie przedsiębiorstw wirtualnych (zakupy przez Internet) zubożenie kontaktów społecznych
Zmiana form zatrudnienia pracowników (telepraca, samo zatrudnienie, elastyczne formy zatrudnienia)
Wzrost znaczenia kapitału intelektualnego, przedsiębiorczości, zarządzania wiedzą i wartościami
WYKŁAD 3: PLANOWANIE DZIAŁALNOŚCI ORGANIZACJI
PLANOWANIE - to proces polegający na ustalaniu kierunków działania na podstawie -celów
-faktów
-dobrze przemyślanych ocen
Dotyczy przyszłości, a więc stanów…
… pracowników
Systemy motywacyjne
Badań i rozwoju
Rozwoju prod.
Doskonalenia techniki i technologii
Polityka w zakresie licencji i patentów
Produkcji (działalności operacyjnej)
Jakość
Wydajność
Źródła zaopatrzenia
Obsługa działalności
Marketingowa i sprzedaży
Struktura sprzedaży
Pozycja rynkowa
Kanały dystrybucji
Aktywizacja sprzedaży
Polityka cen
Polityka wobec opinii publicznej
Rodzaje strategii konkurencji…
… stanowiska pracy
Kryteria grupowania: rodzaj funkcji rzeczowej, produkt, klient, rynek geograficzny
Struktura funkcjonowania wg. Produktu, grup klientów, rynku geograficznego
Optymalna rozpiętość kierowania i liczba szczebli zarządzania. Zgodność zakresów uprawnień i odpowiedzialności
Struktury: wysmukła i płaska, scentralizowana i zdecentralizowana
Projektowanie mechanizmów
Formalizacja struktury
Struktura…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)