ZASADY I STRATEGIA PROMOCJI ZDROWIA
Promocja zdrowia * skupia się na wszystkich grupach populacyjnych a nie tylko ludności zagrożonej określoną chorobą.
* oddziałuje na uwarunkowania i podstawowe czynniki zwiększające potencjał
zdrowotny.
* łączy różne, ale uzupełniające się metody skierowane przeciwko zagrożeniu
zdrowia w tym: komunikowanie się, edukację, legislację, zmiany organizacyjne itp.
* jest społecznym i politycznym przedsięwzięciem a nie tylko sprawą służb
medycznych
* wspomaga mechanizmy aktywnego uczestnictwa jednostki i społeczności w podejmowaniu działań na rzecz doskonalenia zdrowia
CELE PROMOCJI ZDROWIA
Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności ( kobiety 80 r. ż., mężczyźni 69 r.ż.; choroby ukł. krążenia, nowotwory, wypadki i urazy, zatrucia )
Redukcja czynników ryzyka
Zmniejszenie absencji chorobowej
Obniżenie kosztów opieki zdrowotnej Wzrost wiedzy społeczeństwa o czynnikach wpływających na zdrowie
Lepsze standardy organizacyjne
MODELE EDUKACJI ZDROWOTNEJ W PROMOCJI ZDROWIA Model edukacji przyjmujący za swój główny cel zapobieganie określonym jednostkom chorobowym. Działania skierowane na grupy czynników ryzyka
związanych z poszczególnymi jednostkami chorobowymi.
Model zorientowany na zdrowie rozumiane w ujęciu holistycznym - biopsychospołecznym.
Główny akcent położony nie na chorobę i czynniki ryzyka, ale na ludzi i miejsca, które
Powinny stać się przedmiotem oddziaływania edukacyjnego.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)