Wykład - Zasada eudajmonizmu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Zasada eudajmonizmu - strona 1 Wykład - Zasada eudajmonizmu - strona 2

Fragment notatki:

Etyka
Dr Michał Kopias
Wykład 6
Zasada eudajmonizmu - zasada etyczna
Deontonomizm -- deontologia - czyn moralny jest wynikiem spełnienia jakiejść normy. Moralność - czyn wynika z pewnego rozkazu
Immanuel Kante - urodzony w Królewcu, umarł w Królewcu, stworzył przedostatni wielki system filozoficzny, twierdzą niektórzy, że filozofia zaczyna się od Kanta, położył kamień milowy filozofii.
Uczył się, wykładał, był rektorem, dziekanem uczelni w Królewcu, bardzo dokładny w wieku 60 lat wpadł na koncepcję swojej filozofii, na podstawie lektór Huma, negatywny stosunek do filozofii i stworzenie nowej, własnej. Szuka sądów powszechnych. Dzieli rozum na teoretyczny i praktyczny. Jego zdaniem nasz rozum może zrozumieć tylko to, co sam wytworzy. Jego zdaniem człowiek wchodzi w kontakt z rzeczą i nasz umysł wytwarza pewną idee, człowiek więc poznaje idee danej rzeczy, idee stworzoną przez siebie. Jaki jest świat -- taki jakie są moje idee. Prawda jest zgodnością / uzgodnieniem poznania intelektualnego i rzeczy. Człowiek odczytuje prawdę
Prawda - zgodność tego co ja poznałem z rzeczą którą poznawałem
Kant -- zamieć rzecz i poznanie w definicję wtedy rzecz jest dostosowana do człowieka, człowiek jest kreatorem prawdy.
Kant szukał prawa powszechnego i koniecznego - i znalazł sądy a piori
Podstawy: obowiązek i prawa moralne
a priori - niezależny od doświadczenia, wynikający z rozumu.
A posteriori - wynikający z doświadczenia, z empirii - to co płynie z tego może być praktyczną regułą, ale nie prawem moralnym. Wola jest dobra nie ze względu na wyniki, ale sama w sobie ze względu na “chcę”, to “chcę” jest dobre. Moralna wartości czynu nie leży w skutku, więc nie leży w żadnej zasadzie postępowania, a więc to co wynika z woli jest dobre. Dobro wynika z prawa, które znajdę w sobie, które wynika z mojej dobrej woli. Prawdę znajdziemy w sobie, w swoich ideach, więc prawo jak postępować znaduje w sobie. “Nie powinienem nigdy tworzyć postaw a tylko tak aby móc chcieć aby moja maksyma stała się powszechnym prawem”
Imperiatyw kategoryczny Kanta - postępuj tak, jakbyś chciał, żeby wszyscy postępowali
Kant - “dwie rzeczy mnie zachwycają, niebo gwiaździste nademną i prawo moralne we mnie”
Rozum musi być wolny, jak ja go pytam “dlaczego”, to go ograniczam, a tego roć nie mogę.
Dlaczego? -- dlatego....


(…)

… prawem”
Imperiatyw kategoryczny Kanta - postępuj tak, jakbyś chciał, żeby wszyscy postępowali
Kant - “dwie rzeczy mnie zachwycają, niebo gwiaździste nademną i prawo moralne we mnie”
Rozum musi być wolny, jak ja go pytam “dlaczego”, to go ograniczam, a tego roć nie mogę.
Dlaczego? --> dlatego....
Deontonomizm - czyn jest moralnie słuszny wtedy, jeżeli wynika z jakiegoś rozkazu/nakazu
Nakaz --> imperatyw kategoryczny.
Deontonomizm występuje w dwóch wersjach:
a) heteronomizm: wersja w której wskazujemy na jakiś autorytet zewnętrzny, który formułuje nakazy
b) autonomizm - ja sam jestem sobie nakazodawcą, sam tworze normy
Norma niejest słuszna, dlatego że jest normą, żę ktoś się pod nią podpisał, ale dlatego, że jej realizacja jest realizacją dobra i tylko wtedy można się pod nią podpisać (autorytet…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz