To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPECYFICZNE CECHY DZIAŁALNOŚCI USŁUGOWEJ
WPŁYW NA PROCES GLOBALIZACJI
Nierzeczowy - czynnościowy charakter usług - niemożność tworzenia zasobu (buforu) i produkowania „na skład”. Usługi reprezentują tylko strumienie dóbr ekonomicznych
A) „Niewidzialny import/eksport”. Brak transgranicznego fizycznego transferu (strumieni) produktów rzeczowych (wyrobów) i związanych z nimi opłat celnych itp.
B) Umiędzynarodowienie obrotu usługami nie generuje popytu na fizyczny transport towarów/produktów usługowych, ale może generować popyt na transport zasobów-rzeczowych czynników produkcji usług, a także ich użytkowników i należących do nich rzeczy (obiektów poddawanych procesom usługowym).
C) Z czynnościowego (procesowego) charakteru usług wynikają szczególne cechy dekompozycji tej kategorii produktów i przestrzennej dyslokacji cząstkowych procesów ich wytwarzania („fragmentacji” - „podzlecania”, „rozkooperowania” itp.) w różnych krajach świata. Dekompozycja produktu odnosi się do cząstkowych procesów, a nie do cząstkowych produktów rzeczowych takich, jak zespoły, podzespoły wyrobów złożonych itp.
Brak praw własności usług (i ich komponentów, takich jak: władanie, czerpanie pożytków itd.), a więc i możliwości ich zbywania/nabywania
W międzynarodowym obrocie usługami nie występują transakcje ani umowy kupna/sprzedaży - lecz umowy specyficzne dla usług (to jest umowy: zlecenia, spedycji, przewozu, składu, przechowania, agencji, komisu, rachunku bankowego, a ponadto umowy nienazwane). Zbieżność miejsca i czasu produkcji i konsumpcji (logistyczna reguła just-in-time była zawsze charakterystyczna dla rynku usług)
A) Cecha ta dotyczy wielu, lecz nie wszystkich odmian usług. Wynika z niej brak buforu produktów gotowych i w zamian - konieczność utrzymywania gotowego zasobu potencjału produkcyjnego (zdolności produkcyjnej). Oznacza to również konieczność utrzymywania personelu w stanie gotowości. B) Charakterystyczny dla rynku wyrobów transfer rzeczowego produktu gotowego, jest na rynku usług w znacznej mierze zastąpiony transferem: 1) przedmiotu świadczenia usług (granice przekracza konsument i/lub składniki jego majątku - przypadek II według uregulowań GATS/WTO), albo 2) potencjału usługowego (za granicą tworzone są oddziały dostawcy związane z jego „obecnością handlową” na obszarze gospodarczym odbiorców - przypadek III - według GATS/WTO), albo też 3) obecnością osób fizycznych danego kraju dostawcy na terytorium kraju odbiorcy (przypadek IV według GATS/WTO). Występuje transfer kapitału do kraju odbiorcy (konsumenta) w formie inwestycji bezpośrednich w majątek tworzący potencjał usługowy (zdolność usługową). Szczególnego znaczenia nabierają w związku z tym transfery rzeczowych i finansowych czynników produkcji, obrót zasobami kapitałowymi i bezpośrednie inwestycje zagraniczne.
(…)
… w procesie świadczenia usługi
Cecha ta jest typowa dla niektórych odmian usług. Globalna strategia konkurencji wymaga uwzględnienia relacji między dostawcą, a odbiorcą. Ogranicza to standaryzację procesów świadczenia usług w oderwaniu od warunków lokalnych.
Lokalny charakter
W strategii konkurencji występuje konieczność uwzględnienia lokalnych wymagań, oczekiwań, nawyków itp., albo/i aktywnego oddziaływania…
… indywidualizacji jest zmniejszenie efektów skali i korzyści z procesu uczenia się. Bariery indywidualizacji mogą być w niektórych przypadkach obniżane przez aktywne oddziaływanie dostawcy (zwłaszcza korporacji transnarodowych) na odbiorcę. Próby kształtowania lub narzucania standardów globalnych - prowadzą niekiedy do uniformizacji (w kategoriach teorii informacji oznacza to wzrost entropii).
Relatywnie wysoki…
… międzynarodowej wymiany handlowej niektórymi odmianami usług - głównie usług polegających na przetwarzaniu, przechowywaniu i przekazywaniu informacji (opartych o techniki informatyczne i telekomunikacyjne - ICT), usług dla biznesu i usług finansowych. Podstawą tej wymiany jest możliwość i ekonomiczna efektywność dekompozycji łańcucha wartości dodanej i fragmentacji tych procesów usługowych w połączeniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)