STEREOTYPY I UPRZEDZENIA
Stereotyp to schemat cech dotyczących danej jednostki lub grupy społecznej.
Cechy stereotypu:
są mniej adekwatne od rzeczywistości ponieważ cechy przypisywane obiektom są na zasadzie uogólnienia zwiększając różnice między grupami.
mają charakter społeczny - są społecznie tworzone i przekazywane,
są schematami sztywnymi i trwałymi.
Różnice między stereotypami
ze względu na przedmiot: (grupy wiekowe, zawodowe, narody, regiony,)
ze względu na znak: dodatnie, pozytywne (autostereotypy)
ambiwalentne - mieszane trochę pozytywne trochę negatywne,
ujemne, negatywne (heterostereotypy). Siła stereotypu (siła z jaką przypisano cechy stereotypowe obiektowi)
Złożoność stereotypu
Rozpowszechnienie stereotypu
Trwałość stereotypu (najtrwalsze dotyczące ważnych postaw narodowe, rasowe)
Stopień adekwatności (trafność).
FUNKCJE stereotypów
poznawcze- pomagają opisać cechy osób i grup,
przystosowawcze- przypisują i przyspieszają decyzje do określonych zachowań,
wzmocnienie obrona wartości grupowych - konsolidacja grupy własnej,
Racjonalizacja(usprawiedliwienie) wrogości i zachowań agresywnych,
ŹRÓDŁA stereotypów
Poznawcze: proces kategoryzacji - łączenie podobnych pod pewnymi względami ludzi lub zjawisk i traktowanie ich jako funkcjonalnie równoważnych. Skutki kategoryzacji: zwiększenie różnic interkategorialnych (między grupami)
zmniejszanie różnic infrakategorialnych ( wewnątrz grup)
tendencja do zacierania różnic wewnątrz grupowych jest większa w odniesieniu do grupy obcej niż grupy własnej.
Iluzoryczna (pozorna) korelacja,- tendencja do przeceniania częstości występowania bodźców rzadkich a przez ta wyróżniających się. Przekaz kulturowy.
Źródła motywacyjno-emocjonalne - umocnienie i obrona własnej wartości. UPRZEDZENIA To postawa negatywna, nieracjonalna, odporna na zmiany
Źródła uprzedzeń- jak stereotypów.
Koncepcja osobowości autorytarnej wg ADORNO :
„Zimny wychów” dzieci powodem późniejszych zachowań autorytarnych, przeniesienie nagromadzonej agresji na słabszych i podległych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)